MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
ÖLÜ
CENAZE-1
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Ölmek
üzere olana yapılacak muamelelerden.. |
Şafii: Bir güçlük yoksa kıbleye doğru
sağ yanı üzerine çevirmek müstahabdır. Ayakları kıbleye doğru olarak ve başı
biraz yükseltilerek arkası üstüne de yatırılabilir. Adet haline gelen de
budur. Bu halde, başı biraz yukan kaldırılır ki, yüzü kıbleye yönelmiş olsun. |
Ayaklarının altı kıbleye gelecek şekilde çevrilir. Kuran
okunur.Karnına ağır bir şey koymak ve ağlamak mekruhtur.
|
|||
Ölünün
yıkanmasının farz olması için cesedin ne kadarının bulunması gereklidir? |
Yarıs
|
Üçte ikisi
|
Az da olsa olur
|
Az da olsa olur
|
allahdostuseyyid
|
Ölüyü
yıkarken ağzına ve burnuna su vermek gerekir mi? |
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Harp
meydanında şehit olanların durumu |
Kefenlenir / Kanlı elbisesi ile
gömülür. Cenaze yıkanmaz. Namazı kılınır
|
Kefenlenir / Kanlı elbisesi ile
gömülür. cenaze yıkanmaz. Namazı kılınmaz
allahdostuseyyid
|
Kefenlenir / Kanlı elbisesi ile
gömülür. cenaze yıkanmaz. Namazı kılınmaz
|
Kefenlenir / Kanlı elbisesi ile
gömülür. cenaze yıkanmaz. Namazı kılınmaz
|
İslam
topraklarını savunurken, çatışma alanında katledilen şehide gusül verilmez,
kefenlenmez, hanut sürülmez; sadece namaz kilinarak kendi elbisesiyle
birlikte defnedilir. Elbisesi tamamıyla parçalanmış veya alınmışsa da
kefenlendikten sonra namaz kilinarak defnedilir; ama yarah olarak cephe
gerisine götürüldükten sonra şehit olursa, normal cenaze işlemine tabi
tutulur.
Şehit
paktır. (ölüye dokunma) guslü gerekli
kılmaz.
|
Cenaze
namazında abdest farz mıdır?
|
Abdest alınmalıdır
|
Abdest alınmalıdır
|
Abdest alınmalıdır
|
Abdest alınmalıdır
|
Hayır, Abdestsiz de kılınabilir, farz değildir
|
Cenazeye
telkin hükmü, ne zaman verilir ve
nasıl
|
Ölü gömüldükten sonra, imanın esasları hatırlatılır.
|
Telkin, ölüm döşeğinde iken verilir; gömüldükten sonra telkin
vermek ise mekruhtur.
|
Müstehabtır
|
Müstehaptır;Ölünün üsütüne toprak atılmadan önce;omzuna tutarak
ve iman ile imamet ve ahiret
bilgilerini hatırlatarak
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
ÖLÜ CENAZE – 3
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Cenaze namazı kılınışı
|
1.tekbir
: sübhaneke
2.tekbir:salli/barik
3
.tekbir:dua veya Fatiha
4.tekbir
:selam
|
1.tekbir
: fatiha
2.tekbir:salli/barik
3
.tekbir:dua 4.tekbir :selam
|
1.tekbir
: şehadet/
2.tekbir:salavat
3
.tekbir:dua müminlere
4.tekbir
: cenazeye dua
5.tekbir:selam
|
||
Ayakkabıyla cenaze namazı
kılınır mı
|
Evet
|
Hayır
|
Yalın ayak kılınması müstehaptır
|
||
Gıyabi cenaze namazı
kılınır mı?
|
Hayır
|
Hayır
|
Evet
|
Bir
ay geçmedikçe kılınır
|
|
Ölü için kılınacak namaz
|
allahdostuseyyid
|
allahdostuseyyid
|
Vahşet
namazı: Cenazenin kabre konulduğu ilk gece, ölü için iki rekât namaz
kılınması, müstehaptır.Sonunda sevabı ölüye bağışlanır.
|
||
Kocası, ölmüş karısını
yıkayabilir mi? |
Hayır , Bir kadın vefat eden
kocasını yıkayabilir. Çünkü kadın, iddet bekleyecektir. Bu iddet çıkmadıkça
evlilik devam halinde sayılır. Fakat bir erkek, ölmüş bulunan zevcesini
yıkayamaz. Çünkü erkeğe iddet gerekmez. Karısı ölünce, aralarındaki evlilik
bağı kalkmış olur. Ancak onu yıkayacak bir kadın bulunmazsa, koca zevcesine
teyemmüm verir.
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
Erkeğin
kadına ve kadının erkeğe gusül aldırması caiz değildir.
Kadın
kocasını ve erkek de kendi eşini yıkayabilir.
Fakat
müstehab ihtiyat gereği, kadın kocasını ve erkek de eşini yıkamamalıdır.
|
Ölen kadının saçı
|
İki
bukle yapılır göğsüne konur
|
Üç
bukle yapılır arkasına konur
|
allahdostuseyyid
|
||
Kadınlar mezarlık ziyareti
yapabilir mi?
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
ÖLÜM ,
CENAZE -5
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Çocukların kaç yaşına kadar cenaze
namazı kılınmaz |
Dört aydan önce düşük olması
durumunda bebek yıkanmaz, namazı kılınmaz. Bir beze sarılır ve defnedilir.
|
||||
Dört
aydan büyükse ve eğer çocuk canlı doğmuşsa hem yıkanır hem de cenaze namazı
kılınır. Bu konuda ittifak vardır. Fakat doğarken herhangi bir canlılık
alameti görülmemişse bu bebeğin cenazesi yıkanır ama namazı kılınmaz.
|
4.
ayından sonra düşük gerçekleşirse isim vermek gerekmez. Ancak bebek yıkanıp,
kefelenlenerek defnedilmeli. Cenaze namazının kılınması ise şart değil.
allahdostuseyyid
|
Anne
karnındaki çocuğa dördüncü ayda ruh üflenmesini esas alırlar. Çünkü cenîn ruh
üflendikten sonra artık tam bir insan haline gelir ve canlı olarak doğup
sonra ölen bebek gibi bunun da cenaze namazı kılınır.
|
Altı yaşını tamamlamış her ölü
Müslümana meyyit namazı kılmak farzdır.
Eğer namazın ne olduğunu blmeyecek
kadar küçükse yine ona Allah rızası için namaz kılmanın sakıncası yoktur. Ama
ölü dünyaya gelen çocuğun namazını kılmak müstehap değildir.
|
||
Ölüyü yıkamak için ücret almak |
Bir ölüyü, ona en yakın olan kimse veya
takva sahibi güvenilir kimse yıkamalıdır. Bu yıkamak parasız olmalıdır. Çünkü
bu bir din görevidir. Öyle ki, yıkayıcı olarak bir kimseden başkası
bulunmasa, bunun yıkama ücreti alması caiz olmaz. Fakat başka yıkayabilenler
varsa, o zaman ücret alınabilir.
|
allahdostuseyyid
|
Caiz
değildir
|
Kabir azabı var mı bknz:
http://islamdamezhepler.blogspot.com.tr/2015/01/mezhepleri-ayristiran-temel-sorunlar.html#more
http://islamdamezhepler.blogspot.com.tr/2015/01/mezhepleri-ayristiran-temel-sorunlar.html#more