NAMAZ FARKLARI MEZHEPLER

MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
NAMAZDA OKUNANLAR
İlk iki rekatta Fatiha okumanın hükmü nedir?
Vacip
Farz
Farz
Farz

Rüku ve secdelerde tesbih etmek nedir?
Sünnet
_
Sünnet
Vacip

İlk iki rekatta Fatiha’dan sonra sure okumak nedir?
Vacip
Mübah
Sünnet
Sünnet

Fatiha’dan evvel Besmele çekmek nedir?
Sünnettir.
Her rekatte sessiz okunur
Farz namazda Mekruhtur.
Sadece sünnetlerde okunabilir.
‘Besmele’ Kur’an’dan değildir. Ne sesli ve ne de sessiz olarak okunmaz; ancak Ramazan ayının namazlarında okunur.
Farzdır.
Besmele’ Fatiha Suresinin ilk ayetidir ve Fatiha ile birlikte okunması farzdır.
Her namazda okunur
Sünnettir . Gizli okunur
allahdostuseyyid
Besmele bütün surelerin bir ayeti ve cüzüdür, onu namazda Fatiha Suresinin ve diğer surelerin başında okumak farzdır ve sesli namazlarda sesli okunması gerekir.
İmam Fatiha okurken amin nasıl denmeli?

Sessiz, sünnetir
Sessiz ,müstehabtır
Sesli okunuyorsa sesli, sessiz okunuyorsa sessiz; sünnetttir
Sesli , sünnettir
Amin denilmez , namazı bozar.

Sureden sonra “elhamdülillahi rabbi’l-âlemin” söylemek farz değil, müstehaptır
İmam Fatiha okurken cemaat ne yapmalı ?
Açık da olsa sessizde olsa cemaat Dinlemeli
Okumamalı
Okumak mekruhtur
Açık okunanlarda dinler, gizli okunanlarda okur
İçinden okumalı, farzdır
İçinden okumalı
Açık okunanda
Dinlemeli
Sessiz okumada okuması farzdır
Fatiha suresi okunmadan kılınan namaz geçerli olur mu?
Evet
Hayır
Hayır
Hayır
allahdostuseyyid 
Namazı bitirirken selam vermenin farz olduğu miktar nedir?
Farz değildir
1 tarafa vermek farzdır
1 tarafa vermek farzdır
2 tarafa vermek farzdır

Namazda okunması gereken asgari ayet sayısı
3 kısa ayet
Fatiha ve kısa bir ayet
Fatiha ve kısa bir ayet
Fatiha ve kısa bir ayet



MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
GENEL KONULAR
Umursamazlıktan veya tembellikten dolayı namaz kılmayanın hükmü nedir?
Hapsedilir, kanatılana kadar dövülür
Tövbe etmezse öldürülür
Üç gün içinde tövbe etmezse öldürülür
Üç gün içinde tövbe etmezse öldürülür

Zorla gasp edilen yerde kılınan namaz geçerli midir
Evet
Hayır

Ay tutulması namazı (husuf) hükmü
Müstehaptır
Müstehaptır
Sünnettir
Sünnettir
Ayat namazı farzdır
Müşrikler camilere girebilir mi?
Hac mevsiminde mescidi haram hariç, girebilirler
Hiçbir mescide giremezler
Mescidi haram hariç, girebilirler
allahdostuseyyid 
Camilere girmeleri ihtiyat gereği caiz değildir. Ama diğer ibadet ve buna benzer yerlere girmelerinin sakıncası yoktur. İhtiramsızlık olması durumunda hicap giyindirmek vaciptir.
Peygamberimizin tavsiye ettiği , 300 tespihatlı namazın adı nedir?
Tespih namazı
Caferi Tayyar namazı
Tilavet (okuma) secdesi olup olmadığı tartışmalı ayetler
SÜNNİ:
Neml 24  ,  Sad 25
CAFERİ : Tilavet secdesi dört yerde farzdır; geri kalan yerlerde yapılması müstehaptır. On beş tilavet secdesi yapılabilecek ayet vardır.
-Tilavet secdesini gerektiren 4 ayet:
1) Secde Suresi, 15. Ayet
 2) Fussilet Suresi, 37. ayet
3) Necm Suresi, son ayet 4) Alak Suresi, son ayet

Namazda salatın hükmü
Kerahetle sahihitir
Kerahetle sahihitir
Salatsız namaz sahih değildir
Salatsız namaz sahih değildir
allahdostuseyyid 
Namaz kılmayanın cezası
Namaza başlayıncaya kadar dövülüp hapse atılır.
Tövbe etmezse öldürülür
Bir namazı özürsüz terk eden büyük günah işlediği için öldürülür.
Hanbeli:   üç gün boyunca her namaz vakti namaz kılmaya çağrılır. Bu süre zarfında hapiste tutulur, ölümle korkutulur. Yine de kılmazsa mürted hükümlerine tabi tutularak öldürülür.
Ayakların teşehhüddeki pozisyonu nasıl olmalı
İlk ve son oturuş arasında fark yoktur

İlk oturuş iftiraş, son oturuş teverrük

Son oturuşta teverrük var




MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
FARZLAR , SÜNNETLER , REKAT SAYILARI
Sabahın farzı
2
Öğlenin farzı
4
İkindinin farzı
4
Akşamın farzı
3
Yatsının farzı
4
Sabahın sünneti
2
Öğlenin sünneti
4 + 2
8 rekat farzdan önce
İkindinin sünneti
4
8 rekat farzdan önce
Akşamın sünneti
2
4 rekat farzdan sonra
Yatsının sünneti
4 + 2
2 rekat
Farzdan sonra oturarak
Veya 1 rekat ayakta
Müekked (sağlam) sünnetler
Sabah, öğle, akşam ve cuma namazının sünnetleri ile yatsının son sünneti

Sabahın farzından önce iki, öğlenin farzından önce ve sonra ikişer, akşamın farzından sonra iki ve yatsının farzından sonra iki
 allahdostuseyyid 

Akşam namazından önce sünnet var mı?
Mekruhtur

2 rekat



MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
CUMA NAMAZI

Cuma namazında kunut ne zaman okunur?
SÜNNİ
Okunmaz
CAFERİ
Cuma namazında iki kunut müstehaptır. İlki, birinci rekâtta rükudan öncedir ve kunut okunduktan sonra rükua gidilir. Diğeri ise, ikinci rekâttadır ve kunutu tamamladıktan sonra secdeye gidilir.
Kunutta bir “Subhanellah” bile olsa, herhangi bir zikrin okunması kafidir.


MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
CUMA NAMAZI
Yerleşim birimi dışında Cuma namazı kılınır mı
Hayır
Hayır
Hayır
En az kırk kişinin devamlı oturduğu yer olmalı
Hayır
Bir yerleşim yerinde birden fazla camide Cuma kılınır mı
Evet
Hayır
Hayır
Hayır
Arada en az 1 fersah mesafe olmalı
(5,5-6 km )
Not: farklı şehir sınırlarında bu mesafe dikkate alınmaz.Daha yakın mesafede de kılınır.
Cuma kılınan yere gidemeyip yerine öğle kılınabilecek mesafe



allahdostuseyyid 
Cuma yerine 12 km mesafede olan
öğle namazı  kılar
Cuma namazı kaç kişi ile kılınır
4
12
40
40
5
Kadınlar çocuklar Cuma kılar mı
İsterseler kılarlar, bu takdirde öğle namaz borcu üzerlerinden kalkar
İmam hutbedeyken camiye giren tahiyyatul mescid namazı kılar mı?
Hayır
Hayır
Evet
Evet
Evet
müstehabtır
Cuma ezanı hangisidir
Dış ezan
İç ezan
Cuma gününde iç ezan adıyla ikinci bir ezanın okunması bidat ve haramdır.
Cuma namazının vakti
Öğle namazı vaktinde kılınır; öğle namazının vaktinden önce veya sonra kılınması sahih değildir.
Güneşin bir mızrak boyu yükselmesinden itibaren öğle namazının vakti çıkıncaya kadar kılınabilir.
Güneşin meyillenmesinden (öğle vaktinden) başlar ve şahsın gölgesinden iki normal adım uzamasına kadar devam eder.
Cuma namazı farzı nasıl kılınır
2 rekat ,kunutsuz
Cuma namazında iki kunut okunması müstehaptır. Bu kunutların birisi namazın birinci rekâtında rükûdan önce, diğeri ise namazın ikinci rekâtında rükûdan sonra okunur.




MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
SECDE
Secdede ellerin pozisyonu
Secdede yüz, iki elin arasına konur
Secdede eller iki omuzun hizasına konur
Parmakların birbirine bitiştirilerek uçları kıbleye gelecek şekilde kulakların hizasına koyulması.
Secdeye giderken önce eller mi , dizler mi?
Secde ederken dizler ellerden önce
Secdeye inerken önce eller sonra dizler konur
Secde ederken dizler ellerden önce

Secdeye gidilmek istendiği zaman erkeğin önce ellerini, kadının ise, önce dizlerini yere koyması.
İkinci secdeden sonra ayağa kalkarken teşehhüd pozisyonunda bir müddet vucut istikrar bulmalı mı?
Hayır ,hemen kalkılır.

allahdostuseyyid 

Evet ,hemen kalkılmaz.Vucut istikrar bulduktan sonra kalkmak farzdır.
Üzerine giyilen elbise üzerine secde olur mu?
Secdede bedene bitişik olan elbisenin bir ucu üzerine secde edilir.
Bedene bitişik olmayan elbise üzerine secde edilir.Bitişik olana edilmez.
Secdede bedene bitişik olan elbisenin bir ucu üzerine secde edilir.
Toprak ve topraktan türeyen şeyler üzerine secde olur. Yerden üreyip de yenilen ve giyilen bitkiler üzerine secde olmaz

MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
CEMAATLE NAMAZ
Tek başına namazını kılan cemaate yetişirse
Yeniden kılamaz
Yeniden kılmak mekruhtur
Cemaatle de kılar
allahdostuseyyid 
Müstehabtır
Cemat dağıldıktan sonra yeniden cemaat oluşturulur mu
Hayır namazlar tek tek kılınır
Evet
Evet ,ezan ve ikamet okunmaz
Cemaatle namaz kılan aynı namazı başka bir cemaatle kılar mı
-
Hayır
Müstehaptır
Kılabilir
Cemaat birincisinden farklıysa Kılabilir
Cemaat , namaz için ne zaman ayağa kalkar ?
Hayye ala'l-Felâh” derken ayağa kalkılır. “Kad kâmeti's-Salât” denildiği anda imam namaza başlayabilir.
Cemaatin namaza kalkması için belli bir vakit yoktur. İsterse ikâmet edilirken isterse ikâmet bittikten sonra namaza kalkabilir.
Müezzin ikâmeti bitirdikten sonra ayağa kalkılır.
“Kad kameti's-Salât” derken ayağa kalkılır, fakat imam ayağa kalkmamışsa, müezzin “Kad kameti 's-Salât” demiş olsa bile yine de kalkılamaz.
“Kad kâmeti’s-salâh” (namaz başlamak üzeredir) denildikten sonra cemaatin ayağa kalkması müstehabdır.
Kadın , kadınlara imamlık yapabilir mi
Hayır mekruhtur
Hayır
Evet
Evet
Evet
Çocuktan imam olabilir mi?
Hayır
Farz namaz haricinde olur
Cuma namazı haricinde olur
Farz namaz haricinde olur
Cuma namazı haricinde olur
Cematle arkada tek başına namaz kılınır mı?
Hayır , önden birini yanına çeker
Evet
Evet
Evet
Evet , fakat önde yer varsa mekruhtur
Namazını kılmış olan kılmayana imam olabilir mi? Hayır
Hayır
Evet
Evet
allahdostuseyyid 

MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
NAMAZI BOZAN HALLER
Namazda kadının saçı açılırsa namazı bozulur mu?
Bozulur
Bozulmaz
Bozulur
Bozulur
Bozulur
İmamla namaz kılarken  önde veya yanda kadın varsa erkeğin namazı bozulur mu?
Evet
Hayır
Hayır
Hayır
allahdostuseyyid  
Namazda “ah” ve “of” demek namazı bozar mı?
Evet
Hayır
Evet
Evet
Evet
Namaz içinde unutarak konuşmak namazı bozar mı?
Evet
Hayır
Hayır
Evet
Evet
Namaz kılan kimsenin önünden geçilmesinin haram olduğu mesafe ne kadardır?
40 kulaç
1 kulaç
3 kulaç
3 kulaç

Namazda elleri bağlamak
Bozulmaz
Bozulur
Namazda selam verilirse alınır mı?
Alınmaz , mekruhtur

allahdostuseyyid  
Alınır, selam verenin söylediği şekilde aynısı geri söylenir.Selamı almamak günahtır.
Son oturuşta abdest bozulursa namaz bozulur mu?
Hanefi :
Teşehhüd miktarı oturmadan önce vuku bulursa, namazı bozarlar. Ama son kadede teşehhüd miktarı oturduktan sonra vukubulursa, kuvvetli görüşe göre namazı bozmazlar.
Tahiyyat okumadan ve selam vermeden abdesti bozulursa namazını yeniden kılması gerekir.
Tahiyyat okumadan selam verirse namazı caizdir. Çünkü Rasûlullah (s.a.v.) “namazın bitmesi selamdır” demektedir.

Kabe’nin üzerinde kılınan namaz sahih midir?
Sahihtir

Değildir
Değildir
İçinde ve üzerinde farz kılmak mekruhtur, nafile kılınabilir
Kurana bakarak namaz kılınır mı?
Mekruhtur
Mekruhtur
Sadece Teravih’de  olabilir.
Mekruhtur
Cuma namazı zammı sureleri okunabilir
Gülmek namazı bozar mı?
Sesli gülme hem namazı hem de abdesti bozar.Sessiz tebessüm sadece namazı bozar.
Gülmek namazı bozar
Bilerek sesli ve kahkahayla gülmek bozar. Yanılarak sesli gülen veya gülümseyen kimsenin namazı bozulmaz.



MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
NAMAZDA YANILMA VE SEHİV SECDESİ
Namazı yeniden kılmayı ( namazın iadesi ) gerektirecek yanılmalar nelerdir?

Namazda farzlardan biri terk edilirse, o namazı iade etmek farz olur. Vaciblerden biri kasten terk edilirse, o namazı iade etmek vacib olur. Vaciblerden biri unutularak terk edilirse secde-i sehv yapılır. Mesela tâdil-i erkânı kasten terk edenin, o namazı iade etmesi vacibdir.

 allahdostuseyyid 

ŞAFİİ:
Namazda terk edilen (unutulan) fiiller üç şey olup bunlar; farz, sünnet veya hey'atdir.
Terkedilen farz (rükün) ise; sehiv secdesi yalnız yeterli değildir. Terkettiği o farz için zaman yakın ise, hemen yerine getirmek gerekir.
Terkedilen sünnet ise ve o sünnetten sonraki rükne girilmemişse, o sün­net yerine getirilir. Rükne girilmişse artık geri dönülmez. Namaza devam edilir. Daha sonra yanılmış olduğu için sehiv secdesi yapar.
Terkedilen hey'at ise; O'nun için herhangi bir şey yapılmaz ve sehiv secdesi de gerekmez.
Namazın rekatlarında şüpheye düşen bir kişi, kanaatin en azını nazar-ı itibare alarak namazını kılar.




ŞİA:
 Namazla ilgili olarak 23 kısım şüphe söz konusudur: Bu şüphelerin sekizi namazı bozar, altısına ise itina edilmemelidir; dokuz kısmı ise sahihtir ve namazı bozmaz...
Namazı bozan şüpheler şunlardır:
1- Sabah namazı ve seferi olarak kılınan namaz gibi iki rekâtlı namazların rekâtlarının sayısında şüpheye düşmek namazı bozar.
2- Üç rekâtlı namazların (akşam namazının) rekât sayısında şüpheye düşmek.
3- Dört rekâtlı namazlarda bir rekât mı, yoksa daha fazla mı kılındığı hakkında şüpheye düşmek.
4- Dört rekâtlı namazlarda ikinci secde bitirilmeden önce, iki rekât mı yoksa daha çok mu kılındığında şüpheye düşmek.
5- Dört rekâtlı namazlarda iki ile beş veya iki ile beşten çok rekât arasında şüpheye düşmek.
6- Dört rekâtlı namazlarda üç ile altı veya üç ile altıdan çok rekât arasında şüpheye düşmek.
7- Kaç rekât kılındığını bilmemek.
8- İkinci secdeyi tamamlamadan önce dört ile altı veya dört ile altıdan fazla rekât arasında şüpheye düşmek; ama eğer ikinci secdeden sonra dört ile altı veya dört ile altıdan fazla rekat arasında şüpheye düşülürse, bu varsayımda da namazın batıl olması kuvvetten yoksun değildir. Ancak bu durumda dört rekât olduğuna karar verilerek namazın tamamlanması, namazdan sonra iki sehiv secdesi yapılıp daha sonra da namazın iade edilmesi ihtiyat gereğidir.
İnsan namazı bozan bir şüpheyle karşılaşınca, hemen namazı bozamaz; ihtiyat-i farz olarak namaz hali bozuluncaya veya bir tarafa yakin veya zan elde edeceğinden ümit kesinceye kadar düşünmelidir.
Not: Müstehap namazlarda rekât sayısında şüphe edildiğinde, şüphenin çok tarafı namazın batıl olmasını gerektirir ise, az tarafa karar verilmelidir. Örneğin sabah namazının sünnetinde iki rekât  (devamı yanda)
(öncesi yanda)
mı üç rekât mı kılındığında şüphe ederse, iki rekât kılındığına karar vermelidir. Eğer şüphenin çok tarafı namazın batıl olmasını gerektirmiyor ise, örneğin bir rekât mı yoksa iki rekât mı kılındığında şüphe ederse, şüphenin hangi tarafına karar verip uyarsa namaz sahihtir.
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
NAMAZI BOZAN HALLER – SEHİV SECDESİ
Namazı yeniden kılmayı (namazın iadesi ) gerektirmeyen, sadece sehiv secdesi gerektiren yanılmalar nelerdir?
HANEFİ

Sehiv secdesi, namaz kılan kişinin teşehhüdden sonra sadece sağ tarafına selâm verdikten sonra iki secde etmesi, bundan sonra da teşehhüdde bulunup Hz. Peygamber'e ve âline salât okuduktan son­ra sağına ve soluna selâm vermesinden ibarettir.

Gerek sünnet namazlarda, gerekse farz olan namazlarda sehiv secdesi yapılır.

Hanefî mezhebine göre  sehiv secdesinin sebepleri şöyle özetlenebilir:
a) Farzın tehiri, vacibin terki.
b) Namazın rükünlerinden birinin tekrarı.
c) Namaz vaciplerinden birinin niteliğinin değiştirilmesi. Meselâ sesli kıra­atti namazlarda kıraatin sessiz yapılması, sessiz kıraatti namazlardaysa kıra­atin sesli yapılması.allahdostuseyyid 

Sehiv secdesini gerektirici hallerden bâzıları şunlardır:

1. Fâtiha`dan sonra zamm-ı sûre okumadan rükûa gitmek. Rükû`da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rükûa gider. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar.
2. Unutarak Fâtiha`yı iki kere okumak.
3. Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak. Rükûda iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz. Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir.

4. Dört rekatlı namazlarda, iki rekat kıldıktan sonra oturmayı unutarak üçüncü rekata kalkmak, yani, ilk oturuşu terketmek. Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan kişi tamamen kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz. Tam kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar.

5. Birinci oturuşta Tehıyyât`ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek. Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise "Allahümme salli alâ Muhammedin" demek gibi namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur.

6. Dört rekatlı farz namazlarda, son rekatta oturmaksızın beşinci rekata kalkılacak olsa, beşinci rekatın kıyam, kırâet ve rükûu tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur. Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır. Çünkü bu durumda farz olan son oturuş tehire uğramıştır. Fakat beşinci rekat için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner. Artık buna bir rekat daha ilâve ederek, altı rekatlık bir nâfile namazı kılınmış olur. Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez.
7. Dört rekatlı bir farz namazın son kadesinde teşehhüd miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen oturup selâm verir. Tekrar Tehıyyat okumasına gerek yoktur. Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir. Zira farz olan oturuşu yapmıştır. Yalnız ayakta selâm vermekle vacibi terketmiş olur. Sonunda ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır. Çünkü selâm tehire uğramıştır.
8. İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rekatlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar.

9. İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde gizli; gizli okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması... Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi. Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez.
10. Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder. Çünkü vâcib te`hire uğramıştır.
11. Ta`dîl-i erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir.
12. Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir.

MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
NAMAZI BOZAN HALLER – SEHİV SECDESİ
Namazı yeniden kılmayı (namazın iadesi ) gerektirmeyen, sadece sehiv secdesi gerektiren yanılmalar nelerdir?
ŞAFİİ
ŞAFİİ:
Sehiv secdesi, "namaz kılan kişinin selâm vermeden önce teşehhüdde bulunup Hz. Peygamber'e ve âline salât okuduktan sonra niyet ederek tıpkı namaz secdesi gibi iki secde etmesi"dir..

1. Eb'âz diye ad­landırılan (namazın içinde bir parça olan) müekked sünnetlerden birini terket-mesi. Meselâ namazın ilk teşehhüdünü veya Kunut duasını okumayan kişinin sehiv secdesi yapması gerekir. Ama Fâtiha'dan sonra zamm-ı sûre okumak ve benzeri hey'at diye adlandırılan gayri müekked sünnetlerden birini bilerek veya unutarak terkeden kişinin sehiv secdesi yapması gerekmez.

2.  Fazlalıktan şüphe etmek. Namaz kıl­makta olan bir kişi kıldığı rek'atların sayısından şüphe ederse, geri kalan kıs­ma kendi kesin hükmüne göre devam ederek namazını tamamlar ve fazla kıl­dığı ihtimalinden ötürü sehiv secdesi yapar.allahdostuseyyid

3.  Sadece kasten yapılması durumunda namazı bozan bir fiili sehven yapmak. Meselâ itidal veya iki secde arasında oturma gibi kısa bir rüknü uzat­ma durumunda sehiv secdesi yapmak gerekir. Unutarak az miktarda konuş­mak da böyledir. Çok konuşma veya çok yeme gibi kasten ya da sehven yapılması duru­munda namazı bozan fiillerin işlenmesi halinde de sehiv secdesi yapmak ge­rekmez. Çünkü bu durumda namaz zaten bozulur.
4.  Ka'de halindeyken Fâtiha'nın bir kısmını veya tamamını tekrarlamak gibi namazı bozmayan sözlü bir rüknü, mahallinden başka bir yere nakletmek dolayısıyla sehiv secdesi yapmak gerekir.

5.Belirli bazı şeyleri terketmekten şüpheye düşmek. Meselâ felâket za­manı dışında mûtad olarak okunan Kunut duasını okuyup okumadığı husu­sunda şüpheye düşen kişinin sehiv secdesi yapması gerekir.

6. İmama uyan kişinin kendi inancına göre de olsa namazında noksanlık bulunan bir kişiye uyarak namaz kılması.


ŞİA

Sehiv  Secdesinin Yerleri:
1- Namaz arasında yanılarak konuşmak.
2- Namazın selamı verilmeyeceği yerde selam vermek; meselâ birinci rekâtta yanlışlıkla selam vermek.
3- Secdenin birini unutmak.
4- Teşehhüdü unutmak.
5- Dört rekâtlı namazda ikinci secdeden sonra dört rekât mı, beş rekât mı kılındığında şüpheye düşmek. Keza; eğer ayakta durmak gereken bir yerde, meselâ; Fatiha ve surenin okunacağı vakit yanlışlıkla oturmak veya oturulması gereken bir yerde, meselâ; teşehhüdün okunacağı vakit yanlışlıkla ayağa kalkmak. Bu üç yerde farz ihtiyat gereği iki sehiv secdesi yapılmalıdır.allahdostuseyyid

Sehiv Secdesinin Kılınma Şekli:
Sehiv secdesi şu şekilde yapılır: Namazın selamından hemen sonra sehiv secdesine niyet edilip, üzerine secde edilebilen bir şeye alın konularak şöyle denilir: “Bismillahi ve billahi ve sallallahu ‘ala Muhammedin ve alihi.” Veya şöyle denilir: “Bismillahi ve billahi. Allahumme salli ela Muhammedin ve al-i Muhammed”. Ya da şöyle denilir: “Bismillahi ve billâhi. Es-selamu aleyke eyyuhen-nebiyyu ve rehmetullahi ve berekâtuh.” Bu üçüncüsünü söylemek ihtiyata daha uygundur. Sonra secdeden kalkılarak oturulmalı ve ikinci kez secdeye gidilmeli ve ihtiyata uygun olan üçüncü zikir okunmalı; tekrar secdeden kalkılarak oturulmalı ve teşehhüt okunduktan sonra selam verilmelidir. (yani namazın son selamını okumalıdır. “Es-selamu Aleykum” ile de yetinebilir ve “Ve rehmetullahi ve berekâtuh”




MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
VİTİR VE KUNUT
Vitir namazı kaç rekat kılınır
Yatsı namazı + tek selamda
3 rekat vitir
Ayrı ayrı selamla 3 rekat:
1+1+1
Ayrı selamla 2+1 veya sadece 1
1 rekatdır. İsteğe bağlı fazla kılınabilir
Gece namazı +
2 rekat şef namazı + 1 rekat vitir
Vitir namazının hükmü
Vacip
Sünnet
Sünnet
Sünnet
Sünnet / müstehap
Vitir de kunut ne zaman
Her zaman
Ramazanın  ikinci yarısında
Ramazanın  ikinci yarısında (15’inden sonra)
Her zaman
Her zaman
Namazda kunut ne zaman
Rukudan evvel
Rukudan sonra
Rukudan sonra
Rukudan sonra
Rukudan evvel
Kunut ne zaman okunur?
Vitir namazında
Sabah namazı ikinci rekatta ve ramazanın ikinci yarısında
allahdostuseyyid
Sabah namazı ikinci rekatta
Her namazda , ikinci rekattan rukuya gidilmeden önce
Ve
Cuma namazının her rekatında

MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
VİTİR VE KUNUT
Vitir namazında okunan dua
HANEFİ
Allahumme inna nesta inüke –ve -Allahumme iyya kenağbudu
duaları
MALİKİ
 allahdostuseyyid
ŞAFİİ
"Allahümmehdina fiymen hedeyte. We â fina fimen âfeyte. We tevellena fimen tewelleyte. We bariklena fıyma â'tayte. We kına şerre ma kadayte. Feinneke takdina wela yukda âleyke. We innehu la yezillü men waleyte. Wela yeîzzü men âdeyte. Tebarekte Rabbena we teâleyte. Felekel hamdu âla ma kadayte. Nestağfirüke we netuwbu ileyke. We sallallahu âla seyyiddina Muhammedin we âla alihi we sahbihi we sellem."
HANBELİ/ SELEFİ

CAFERİ
La ilahe illellah’ul-aliyyul-azim. Subhanallai rab’bis-seb’i ve rabb’il arazin’es-sebi vema fihinne vema beynehunne ve rabb’il-arşil-azim, ve’l hamdulillahil rabb’il alemin.



MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
TERAVİH NAMAZI
HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
Teravih namazının cemaatle kılınması
Kılınır

allahdostus
eyyid 

Nafile namazlarını cemaatle birlikte kılmak bidattir ve haramdır


MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
NAMAZIN KAZASI
Namazın kazası olur mu?
Olur
Olur
Şahsın kazaya kalan namazını kılmadan nafile kılması caiz değildir.
Olur
Olur ,cemaatle de kılınabilir. Kaza namazı borcu olan önceliği (sünnet namaza göre) kaza namazına vermelidir.
Başkası ( ölü ) yerine kaza namazı ve parayla namaz olur mu


allahdostu
seyyid 

Olur
Kaza namazı kılan nasıl kılar
Hem ezan okumaları, hem de ikamet getirmeleri sünnettir.
Her biri için bir ikamet getirmesi yeter, ezan okumaz.
Hem ezan okumaları, hem de ikamet getirmeleri sünnettir
Birincisi için hem ezan okur, hem ikamet getirir. Diğerleri için ise, sadece ikametle yetinir

Başlanmış nafile namaz terk edilirse kaza edilir mi?
Vaciptir
Farzdır
Hayır edilmez


Kaza borcu olan nafile namaz kılabilir mi?
Kaza namazım var diye revatip olan sünnetler terkedilmezler. Hem bu sünnetleri eda edilir, hem de fırsat buldukça vaktinde kılamadıkları namazlar kaza edilir.
Namaz borcu olan kimselerin sabah namazının sünneti dışında, revatip'ten olsun, olmasın, nafile namaz ile meşgul olmaları uygun değildir. Bir an önce borçlarını kaza etmeleri gerekir.

Evet , fakat önceliği kaza borcuna vermelidir

MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
BAYRAM NAMAZI
HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
Bayram namazının hükmü
Vacip
Sünnet
Sünnet
Farzı kıfayye
Ramazan ve Kurban Bayramı namazları, masum İmam'ın (ona selâm olsun) huzuru döneminde farzdır ve cemaatle kılınması gerekir. İmam'ın (ona selâm olsun) gaybette olduğu şu dönemde ise, müstehaptır. Farz ihtiyat gereği, cemaatle kılınmamalıdır.
Bayram namazında tekbir sayısı
İfittah tekbirinden sonra üç tekbir, ikinci rekatta üç tekbir;dördüncüde secdeye gidilir.
Birinci rekatte altı tekbir, ikinci rekatte beş tekbir getirilir.
Birinci rekatte yedi tekbir, ikinci rekatta beş tekbir
Birinci rekatte altı tekbir, ikinci rekatte beş tekbir getirilir.
Birinci rekatte altı tekbir, ikinci rekatte beş tekbir getirilir.
Bayramlarda teşrik tekbirleri nin hükmü
Vacip
4. gün ikindi namazında biter
Mendup
Sünnet
Sünnet
Müstehaptır,bayram gecesi başlayıp bayramın 12. Günü sabah namazı biter
Bayram namazı nerelerde kılınır / kılınmaz
Sahrada kılınır
Sahrada kılınır
Bayram namazları, mescid veya sahrada kılınır. Neresi daha fazla in­san alırsa orada kılmak daha faziletlidir.
Sahrada kılınır


Bayram namazının üstü kapalı yerde kılınması mekruhtur.


MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR

HANEFİ
MALİKİ
ŞAFİİ
HANBELİ
/ SELEFİ
CAFERİ
CEM ETMEK
Namazların cem edilmesi ne zaman olur?
Arafat’ta öğle vaktinde öğle ile ikindiyi birlikte, Müzdelifede de akşam ile yatsı birlikte yatsı vaktinde haricinde cem yoktur.
Öğle ile ikindinin ve akşam namazı ile yatsının bir arada kılınması  yağmur, hastalık ve sefer zrüyle caizdir.
Öğle ile ikindinin ve akşam namazı ile yatsının bir arada kılınması yağmur, hastalık ve sefer zrüyle caizdir.
Öğleyle ikindiyi veya akşamla yatsıyı öne alarak veya sona bırakarak anılan şekilde cem edip birleştirmek mübahtır.
Her zaman cem edilebilir.
ZAHİRİ: Arafat ve Müzdelife dı­şında namazları birleştirmeyi ka­bul etmez.allahdostuseyyid
Öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı, zaruret olsun olmasın her za­man şu şe­kilde birleştirilebilir: Öğle namazına kendi son vak­tinde başlanır, ikindi vakti girdiği sırada selam verilir. Sonra ikindi ezanı okunur, kamet getirilir ve ikindi kılınır. Akşam na­mazına da kendi son vaktinde başlanır, selam verilir, yatsı vakti de girmiş olur. Sonra ezan okunur kamet getirilir ve yatsı kendi vaktinde kılınır.
Cem edilirken öncelik
ŞAFİİ: İkindi namazını öğle vaktinde, yatsı namazını da akşam vaktinde kılacağı zaman önce öğleyi, sonra ikindiyi; akşam ile yatsı namazlarında ise önce akşamı, sonra yatsıyı kılmalıdır. Aksi halde her iki namaz da fâsit olacağından iade etmesi gerekir.
Cem’-i te’hirde sıraya riayet etmek şart değildir. 
 Cem’-i takdim edilerek kılınacak namazlar arasında iki rekât namaz kılacak kadar bir fasıla verilmemesi lâzımdır.allahdostuseyyid
 Cem-i takdim olarak birleştirilen farzlar arasında, bunlara bağlı sünnetler de dahil hiç bir namaz kılınamaz. Arada kı­lınacak sünnetler, her iki namaz bittikten sonraya alınır. 
Cemi tehirde iki namaz arasında boşluk verilebilir, sünnet namaz kılınabilir.
Cem’-i te’hir de mutlaka  birinci namazı ikinci namazın vaktine te’hir edeceğine dair önceden  niyet etmelidir.
Önceki namaz önce ,sonraki sonra kılınmalıdır. Tertibe riayet edilmelidir.