MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||||||
TEYEMMÜM 1
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
Teyemmümü
gerekli kılan şartlar
|
1. Abdest veya Gusle
Yetecek Kadar Su Bulamamak:
2. Hastalık veya
İyileşmenin Gecikmesi:
3. Can ve Mal
Korkusu:
4. Suya İhtiyaç
Duyulması:
5. Suyun Soğuk Olması
(Vasıl bin Ataya göre caiz değildir)
6. Suya Ulaşamamak:
7. Namaz Vaktinin
Çıkmasından Korkmak:
|
|||||
Namaz Vaktinin Çıkmasından Korkarak teyemmüm almak
hali hangi namazlar için geçerlidir:
|
Farz namazlar, Bayram
namazı, Cenaze namazı
|
Farz namazlar, Bayram
namazı, Cenaze namazı kılması farzı ayn olan kişi
|
Seferi olan kişi
hariç vaktin çıkması korkusuyla teyemmüm edilemez
|
|||
Suyun soğuk olması halinde teyemmümün ölçüsü
|
Ölmekten
veya bazı organların telef olmasından veyahut hastalıktan korkma halinin
bulunması gerekir.
|
Ölmekten
korkma halinin bulunması gerekir.
|
ŞAFİ/
HANBELİ:
Bir organın telef olma veya organda bir kusur
meydana gelme korkusu olması gerekir.
|
ŞİA:
Su kullandığı takdirde kendi
canına ait korkusu olur veya su kullanma sonucu hastalanmaktan ya da bir
kusur meydana geleceğinden veya hastalığının uzayacağından, artacağından veya
tedavisinin güçleşeceğinden korkarsa, teyemmüm etmelidir. allahdostuseyyid.Ama suyu ısıtmak
gibi bu zararları def edecek bir şey yapması mümkünse, bu işi yaparak abdest almalı,
guslün gerektiği yerlerde de gusletmelidir.
Suyun kendisi için zararlı
olacağından emin olması gerekmez. Zararlı olacağına dair ihtimal verir ve bu
da halkın nazarında yerinde bir ihtimal sayılırsa, teyemmüm etmelidir.
|
||
Teyemmüm
ruhsat mıdır , azamet midir?
|
Ruhsattır
|
Ruhsattır
|
Ruhsattır
|
Azamettir
|
||
Vakit girmeden önce teyemmüm yapılması
caiz midir?
|
Evet
(Zahiri mezhebi de
aynı görüştedir)
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
|
Her vakit teyemmüm almak gerekir mi?
|
Teyemmüm bozulana
kadar geçerlidir
|
Vaktin
çıkmasıyla teyemmüm bozulur.Her vakit teyemmüm gerekir.
|
Vaktin
çıkmasıyla teyemmüm bozulur.Her vakit teyemmüm gerekir.
|
Vaktin
çıkmasıyla teyemmüm bozulur.Her vakit teyemmüm gerekir.
|
Teyemmüm ve özrü devam ettiği
sürece, gusül veya abdestle yapılması gereken işleri bu teyemmümle yapabilir.
|
Teyemmümde
niyet nasıl olmalı?
|
||||
Hanefi :
Hadesten temizlenmeye veya namaz kılmak için
teyemmüm etmeğe niyet edilir. Abdest veya guslü belirtmek gerekmez. Cessas’a
göre, gerekir. Hadesten temizlenmek veya namaz kılmak için edilen niyetle
alınan teyemmüm, yapılacak tüm ibadet çeşitlere kâfi gelir.
|
Maliki:
Hadesin engel olduğu ibadetlerin mubah olmasına
niyet ederek yapılan teyemmümle namaz kılınabilir.
|
Şafii:
Sadece hadesin giderilmesi niyetiyle alınan
teyemmümle namaz kılınamaz.allah dostu seyyid. Kılınan namazın caiz olması için namazın mubah
olmasına niyet ederek teyemmüm etmek gereklidir.
|
Hanbeli:
Niyet, farz veya nafile namazın, tavafın mubah
olması için, küçük veya büyük hadesten temizlik için veya bedendeki necasetin
giderilmesi dolayısıyla yapılır. Hadesin kalması niyetiyle alınan teyemmüm,
ibadet için yeterli olmaz. Sadece gusül niyetiyle edilen teyemmümle küçük
hadesin kalkmasına niyet edilmediği için namaz kılınamaz. Ancak cünüplük
kalktığından Kur’an okunabilir. Aynı şekilde sadece abdest niyetiyle alınan
teyemmümle cünüplük hali kalkmaz. Küçük veya büyük hades ile bedendeki
necasetin bütünü dolayısıyla namazın mubah olması için niyet edince, bu
niyet hepsi için yeterli olur. Her birine ayrı ayrı niyet etmek gerekmez.
|
Şia:
“Allah’a itaat ve O’nun emrini yerine getirmek için teyemmüm
alıyorum” diye niyet eder
|