MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
GUSUL ABDESTİ 1
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Guslün
sebepleri ve sayısı kaçtır?Farz olan gusül |
1.Cünüplük :Meni gelmesi ile olur.Cinsel
organların iç içe teması halinde de meni gelmese bile gusül gerekir.
2.Doğum :Kan gelmeden olabilecek doğumlarda da
gusül gerekir.
3.Hayız ve Nifas (Lohusahk) kanının
kesilmesi :Adet kanı ve doğumdan sonra gelen kan için gusül gerekir.
4.Ölüm :Ölü yıkanırken ölüye gusül aldırılır
5.Müslümanlığa girmek (Hanbeli)
|
1 – Cenâbet guslü.
2 – Hayız guslü.
3 – Nifâs (lohusalık) guslü.
4 – İstihâze guslü.( Hayız ve lohusalık kanı
hâricinde, kadından çıkan her türlü kan istihâze
kanıdır.)
5 – Ölüye değme guslü.
6 – Ölü guslü.
7 – Yemîn ve benzeri sebeplerle farz olan gusüller.(Kişinin
gusl almaya yemin etmesi)
|
|||
Gusül
abdestinin farzları kaç tanedir? |
3
|
5
|
2
|
5
|
3
|
Gusül
abdestinin farzları neler? |
(Niyyet sünnettir)
1) Mazmaza (Ağıza su vermek),
2) İştinşak (Buruna su vermek),
3) Bütün bedeni yıkamaktır.
|
1. Niyet etmektir.
2. Bütün bedeni yıkamak
3.Vücudu ovalamak
4. Gusül işlemlerinin arasını açmamak
5.El ve ayak parmak aralarının hilallenmesi
|
1. Niyet etmek.
2. Bütün bedeni yıkamaktır.
|
1.Niyyet
2.Besmele (Gusül
abdesti alırken hatırlayanın besmele çekmesi farzdır. Unutma halinde
farz olmaz. allahdostuseyyid. Diğer mezheplerde sünnettir.)
3) Mazmaza
(Ağıza su vermek),
4) İştinşak
(Buruna su vermek),
5) Bütün bedeni
yıkamaktır.
|
1-Niyet etmek.
2-Kuru bir yer kalmayacak şekilde bütün bedeni
yıkamak.
3-Tertîbe riâyet etmek: Yani önce baş ve boyunu,
sonra vücudun sağ tarafını, sonra da sol tarafını yıkamak suretiyle bütün
bedeni yıkamak.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||||
GUSUL ABDESTİ 2
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||||||
Cünüp kimse uyumak
için abdest almalı mıdır?
|
Müstehaptır
|
Abdest almadan yatması Mekruhtur
|
|||||||||
ZAHİRİ MEZHEBİ: Cünüp
kimsenin uyumak için yatarken abdest alması farzdır.
|
|||||||||||
Sünnet
olan gusül hangileridir?
|
|||||||||||
Sünni:
Sünnet olan gusüller
mezheblere göre, onikidir.
1. Cuma namazı için,
2. Bayram namazları
için,
3. Küsuf (güneş
tutulması) ve husuf (ay tutulması) namazları, İstiska (yağmur) namazları
için,
4. Hac veya umre için
ihrama girmek, vakfeye durmak, Mekke’ye girmek, Müzdelife’de gecelemek,
ziyaret ve veda tavafı için,
5. Ölüyü yıkamak
dolayısıyla,
6. İstihazelinin (özür
kanı akan kadının) her namaz için gusletmesi,
7. Delilikten,
baygınlıktan veya sarhoşluktan ayıldığında gusletmek,allahdostuseyyid.
8. Korkudan veya
kederden dolayı Allah’a sığınmak için,
9. Aşırı karanlık,
şiddetli rüzgârdan dolayı dehşete kapılmak hâlinde gusletmek,
10. Bir günahtan
dolayı tevbe eden kimsenin,
11. Seferden dönen
kimsenin,
12. Kendisine necaset
isabet edip de yerini bilemeyen bir kimsenin gusletmesi sünnettir.
|
Şia:
1.Cuma guslü:
2.Mübarek Ramazân-ı Şerîf ayının ilk gecesi ve yirmibirinci gecesine kadar ki
tek geceler (3.5.7.vs. geceleri gibi.) ve yirmibirinci geceden sonraki bütün
gecelerdeki gusül: 3.Ramazan ve Kurban bayramı guslü: 4.Ramazan bayramı
gecesinin guslü 5.Zilhicce ayının sekizinci ve dokuzuncu günlerinin guslü.
6.Receb ayının
birinci, on beşinci ve son gününün guslü.
7.Resûlullâh’ın
peygamberlik görevi ile görevlendirildiği gün olan, Receb ayının yirmiyedinci
gününün guslü.
8.İmâm Ali’nin
Peygamber efendimiz (a.s) tarafından müminlere Velî olarak atandığı gün olan
“Ğadîr-i Hum Bayramı” gününün guslü. (Onsekiz zilhicce)
9.Ehl-i Beyt-i
Mustafâ’nın, Hıristiyanlarla lanetleşmeye çağrıldığı gün olan (Mübâhele günü)
Zilhicce ayının yirmidördüncü gününün guslü.
10.Efendiler efendisi
Hazreti Peygamberin (a.s) doğum günü olan onyedi Rebîulevvel gününün guslü.
11.İmâm Mehdî
(a.f.)’nin doğum günü olan Şaban ayının onbeşinci günü guslü.
12.Nevruz bayramı
13.Yeni doğmuş bir
çocuğa verilen gusül.
14.Bedeninden bir
yeri, gusül verilmiş bir ölünün bedenine değen kimsenin guslü.
15.İdam edilmiş bir
kimseyi, mecbûren ya da tesâdüfen değil de özellikle görmeye giden ve gören
kimsenin guslü.
16.Mekke ve Medîne
şehirlerine, Mescidül Harâm’a, Mescid-i Nebî’ye ve bütün Ehl-i Beyt’in pâk
kabirlerini, haremlerini uzaktan ya da yakından ziyâret etmek amacıyla yola çıkıldığında
da gusletmek .
|
||||||||||
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||||
GUSUL ABDESTİ 3
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||||||
Diş
dolgusu gusül abdestini engeller mi? |
Evet , ağız vucudun dışındandır
|
-
|
Hayır , ağız vücudun içindendir
|
-
|
Hayır
|
||||||
Lezzetsiz
çıkan meni gusul gerektirir mi |
Evet
|
Abdest gerekir
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
||||||
Gusulde
niyetin hükmü |
Sünnet
|
Farz
|
|||||||||
Ağız
ve burnun hükmü |
Vücudun dışıdır
|
Vücudun içidir
|
Vücudun içidir
|
Vücudun dışıdır
|
Vücudun içidir
|
||||||
Ölüye
dokunmak
gusül
gerektirir mi
|
Gusul gerekmez
|
Gusül gerekir
|
Gusul gerekmez
|
Gusul gerekmez
|
Yıkanmamış ölüye dokunan
gusul alır.Yıkanmış ölüye dokunan abdest
|
||||||
Gusul abdesti
almak için gerekli olan cinsellik?
|
Zekerin
[penisin] ucu, sünnet derisi altındaki yuvarlak kısım, sıcaklığını
önleyecek bir engel olmaksızın ferce [hazneye] girince, meni gelmese
de, erkek de, kadın da cünüp olur. Yuvarlak kısım girmezse, cünüp olmaz.
|
Erkeğin zekerinin haşefesi lezzete mani bir hal
olmaksızın kadının fercine veya dübürüne girmesiyle gusül farz olur.
|
Şafii Mezhebine
göre, baliğ olsun veya olmasın erkeğin zekerinin haşefesi baliğ veya değil
kadının fercine veya dübürüne sıcaklığı önleyecek bir engel olsun veya
olmasın, gücü yetsin veya yetmesin girmesiyle meni gelsin veya gelmesin gusül
farz olur. İlişkinin insan veya hayvan, ölü ya da diri veya hunsa ile olması
arasında fark yoktur.
|
Erkeğin zekerinin birleşmeye gücü yeten birinin
ferc veya dübürüne lezzete mani bir hal olmaksızın girmesiyle her iki tarafa
da gusletmek farz olur.
|
Caferi:
Cinsel ilişki hâlinde,
sünnet yeri kadar bir kısım veya daha fazlası dâhil olursa, kadına olsun veya
[neuzu billah=Allah’a sığınırız] erkeğe, önden olsun veya arkadan, bulûğ
çağına ermiş olsunlar veya ermemiş olsunlar meni gelmese bile, her ikisi de
cünüp olur.allahdostu seyyid.
Zahiri Mezhebine göre:
Sünnet
yerinin girmesiyle meni gelsin veya gelmesin gusül farz olur.allahdostu seyyid. Ancak mezheb
içinde meni gelmediği sürece gusül farz olmaz diyenlerde vardır.
|
||||||
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||||||
GUSUL ABDESTİ 5
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||||||||
Meni nasıl çıkarsa gusül gerekir veya gerekmez?
|
|||||||||||||
Hanefi:
Meninin yerinden şehvetle ayrılıp, şehvetle veya
şehvetsiz olarak çıkmasıyla gusül farz olur. Ebu Yusuf’a göre şehvetsiz
olarak çıkmasıyla gusül farz olmaz.
Boşalmanın ardından bekledikten ve bevlettikten
sonra alınan guslün akabinde gelen meni ittifakla guslü gerektirmez. İnzalden
sonra bevledilmeden ve bir miktar beklemeden alınan guslün ardından meni
gelirse, Ebu Hanife ve Muhammed bin Hasan’a göre gusül gerekir.
Hastalık, vurma, çarpma gibi nedenlerle zevk
vermeyecek şekilde meni çıkmasıyla gusül gerekmez.
İhtilam olup da eserini görenin gusletmesi
gerekir. Eserin meni olup olmadığında şüphe edenin de gusletmesi farzdır.
|
Maliki:
Cinsel ilişki dışında bakma, düşünme ve
istimna gibi sebeplerle normal zevk gittikten sonra boşalma halinde, önceden
gusledilse dahi tekrar gusletmek farz olur. Meninin çıkışı ilişkiden
kaynaklanıyorsa önceden gusül edildiyse yeniden gusül gerekmez. Mezheb içinde
gusül gerekir diyenlerde vardır.
Hastalık,
vurma, çarpma gibi nedenler sonucunda zevk vermeyecek şekilde meni
çıkmasıyla gusül gerekmez.
İhtilam olup da eserini görenin gusletmesi
gerekir. Eserin meni olup olmadığında şüphe edenin de gusletmesi farzdır.
|
Şafii:
Her ne şekilde olursa olsun meninin çıkması,
guslü gerektirir. allahdostu seyyid.
İhtilam olup da eserini görenin gusletmesi
gerekir. Eserin meni olup olmadığında şüphe edenin de gusletmesi farz
değildir. Zannı galibine göre hareket eder.
|
Hanbeli:
Meninin yerinden zevkle ayrılması, dışarıya
çıkmasa dahi guslü gerekli kılar.
Meni gelmeyen ilişkiden sonra, meni zevk ile
gelecek olursa gusül gerekir. Zevksiz gelecek olursa gerekmez.
Hastalık, vurma, çarpma gibi nedenler sonucunda
zevk vermeyecek şekilde meni çıkmasıyla gusül gerekmez.
İhtilam olup da eserini görenin gusletmesi
gerekir. Eserin meni olup olmadığında şüphe eden zannı galibine göre hareket
eder.
|
Şia:
Meninin uyku veya uyanıklık halinde, az veya çok,
şehvetli veya şehvetsiz, isteğe bağlı veya istek dışı akması fark etmez.
İnsandan bir ıslaklık gelir ve meni mi, idrar mı veya bunlardan başka bir şey mi olduğunu bilmezse; eğer şehvetle ve basınçla dışarı çıkar ve akmasından sonra bedende gevşeklik meydana gelirse o ıslaklık meni hükmündedir. Çıkan yaşlıkta, bu üç özellikten biri olmazsa, meni hükmünü taşımaz. Ama kadın ve hastalarda akan suyun basınçla çıkması gerekmez. Şehvetle akarsa, meni hükmünü taşır ve bedenin gevşemesi gerekmez. Hasta olmayan birinden bir akıntı olur ve önceki hükümde açıklanan üç özellikten birini taşır ancak diğer özellikleri taşıyıp taşımadığını bilmezse, akıntıdan önce abdesti yoksa abdest almalıdır. Meni çıktıktan sonra idrar yapılması müstehabdır. İdrar yapılmaz da gusülden sonra meni mi, yoksa başka bir akıntı mı olduğu bilinmeyen bir yaşlık çıkarsa, meni hükmünü taşır. Meni, kendi yerinden hareket eder, ancak dışarı çıkmazsa veya meninin dışarı çıkıp çıkmadığından şüpheye düşülürse, gusül gerekmez. |
|||||||||
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||||||
GUSUL ABDESTİ 6
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||||||||
Saçlar
sıkı ise gusül nasıl olur? |
Suyun saçların içine ulaşacak şekilde
yıkanması gerekir. Cilde ulaştırmak şart değildir.
|
Suyu cilde ulaştıracak şekilde yıkamak
gerekir.
|
Suyun saçların içine ulaşacak şekilde
yıkanması gerekir. Cilde ulaştırmak şart değildir.
|
Suyun saçların içine ulaşacak şekilde
yıkanması gerekir. Cilde ulaştırmak şart değildir.
|
Kadınlar gusül
alırken saçları toplu bir halde ise, saçlarını açmak mecburiyetinde
değildirler. Ancak, suyun deriye ulaşması gerekir. allahdostu seyyid.Aksi halde boy abdesti
geçersiz olur.
|
||||||||
Saçlar
örgülü ise gusül nasıl? |
Örgülü saçların çözülmesi gerekmez. Suyu
deriye ulaştırmak yeterlidir.
|
Suyu deriye ulaştırmak mümkün olmadığında
örgülü saçı çözmek farzdır.
|
Suyu saçların içine ulaştırmak mümkün
olmadığında örgülü saçı çözmek farzdır.
|
Erkekler örgülü saçlarını çözerler. Kadınlar
ise adet ve lohusalığın kesilmesi dolayısıyla yapacakları gusülde örgülerini
çözerler.
|
|||||||||
Cünüp kimsenin
yapamayacağı işler nelerdir?Haramlar.
|
Hanefi:
1. Namaz kılmak,
2. Kabe'yi tavaf etmek, 3. Kur'ân-ı Kerîm'e dokunmak ve onu taşımak.
4. Mescide girmek ve geçmek
Cünüp kimsenin ağzını ve ellerini yıkamadan yemek
yemesi mekruh olmakla beraber haram değildir.
|
Şafii:
1. Namaz kılmak,
2. Kabe'yi tavaf etmek, 3. Kur'ân-ı Kerîm'e dokunmak ve onu taşımak
Mescide girip durmadan oradan geçebilir.
Cünüp kimsenin ağzını ve ellerini yıkamadan yemek
yemesi mekruh olmakla beraber haram değildir.
|
Şia:
1. Kur’an ayetinin veya Allah
lafzının yazılı olduğu bir şeye vücudu temas ettirmek.
2. Bir kapısından girip diğerinden çıkacak şekilde olsa bile, Mescid-i Haram’a ve Mescid-i Nebeviye girmek. 3. Diğer mescitlerde durmak. Ancak bir kapıdan girip diğerinden çıkmanın sakıncası yoktur. 4. İçeriye bir şey bırakmak veya içeriden bir şey almak amacıyla mescide girmek. 5. Farz secdesi olan sureleri okumak. Bu sureler dört tanedir:
Yemek ve içmek mekruhtur. Ancak abdest aldıktan
sonra yiyip içmek, mekruh değildir.
İhtilam olduktan, yani uykuda kendisinden meni
çıktıktan sonra, cinsel ilişkide bulunmak da mekruhtur.
|
||||||||||