MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||
GİYİM KUŞAM -1
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||||
İpeğin üzerine oturmak, yaslanmak,
yastık olarak kullanmak, duvar örtüsü yapmak haram mıdır? |
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
İpek ve altın albise
erkeğe haramdır
|
||||
Erkek çocuğa ipek giydirmek
caiz midir? |
Hayır
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
|||||
Ölü hayvanın derisi
helal midir? |
Haram
|
Helal
|
Haram
|
Helal
|
|||||
Erkeğin kırmızı elbise
giymesinin hükmü nedir? |
Mekruh
|
Helal
|
Haram
|
Mekruh
|
allahdostuseyyid
|
||||
Erkeğin sarı elbise
giymesinin hükmü nedir? |
Haram
|
Helal
|
Haram
|
Haram
|
|||||
Erkeğin erkeğe ve yabancı kadınlara avret
yeri neresidir? |
Göbeği ile diz kapağı arası
|
Ön ve arka uzuvları
|
Göbeği ile diz kapağı arası
|
Göbeği ile diz kapağı arası
|
Erkek namazda, kimse
görmese bile avret yerini örtmelidir. Hatta göbekten dizlerine kadar örtmesi,
daha iyidir.
|
||||
Diz avret midir ?
|
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
|||||
Göbek avret midir?
|
Hayır
|
Hayır
|
Evet
|
Hayır
|
allahdostuseyyid
|
||||
Erkeğin küpe takması haram mıdır?
|
Mekruh / Haram
|
Eğer bir bölge ve şehirde
erkekler için sıradan ve olağan bir durumsa, aynı şekilde kadınlara mahsus
bir süs eşyası sayılmazsa ve altından da olmazsa erkeklerin ondan
yararlanmasında bir sakınca yoktur.Diğer hallarde haramdır.
|
|||||||
Dövme
(totto) yaptırmak haram mıdır?
|
Sünni :
Günahtır.(haramdır)
Dövme, deri üstünde bir tabaka
meydana getirmeyip, deri altından yapıldığı için gusle ve abdeste mani olmaz.
Deri üstüne yapılmış olsa da, kolayca çıkarma imkânı yoksa, yine abdeste ve
gusle mani olmaz.
|
Şia:
Eğer dövme salt renk olursa veya derinin altında bulunursa ve deri üstünde
suyun ulaşmasını engelleyen bir şey olmazsa ,vücuda zararı yoksa abdest,
gusül ve namaz doğrudur.Haram değildir.
Eğer
deri üstünde engel bulunursa ve deriye suyun ulaşmasını engelleyecek tarzda
çökelti olursa, bu durumda ilkönce engel kaldırılmalı ve sonra da gusül veya
abdest alınmalıdır. Bu nedenle, eğer dövme çökelti taşırsa ve de abdest ve
gusül suyunun bedene ulaşmasını engellerse,vücuda zararı varsa abdest veya gusülden önce onun bertaraf
edilmesi gerekir. Aksi takdirde suyun ulaşmasını engellemeyecek şekilde deri
altında olursa sakıncasızdır. Taharete (abdest ve gusül) gerek duyan tavaf ve
tavaf namazı gibi hac amelleri böyle bir durumda sahihtir.
|
|||||||
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||
GİYİM KUŞAM -2
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||||
Bıyıkların kesim şekli nasıl olmalıdır?
|
Kökünden
|
Dudağa sarkan kısımlar
|
Dudağa sarkan kısımlar
|
allahdostuseyyid
|
Bıyığı
tıraş etmenin, veya uzatmanın özü itibariyle bir sakıncası yoktur. Ancak
bıyığı, yemek yerken ve su içerken yemeğe ve suya değecek miktarda uzatmak
mekruhtur.
|
||||
Sakalı kesmenin hükmü?
|
Haram
|
Haram
|
Mekruh
|
Haram
|
Haram
,
Farz ihtiyat gereği sakalı kesmek haramdır ve farz ihtiyat
gereği sakalı kesmeye fıskın sonuç ve hükümleri yüklenir.ölçü, örfen sakal denilmesidir ve bir el
tutumundan fazla olması ise mekruhtur.
|
||||
Sakal tıraşı karşılığında alınan ücret
|
Haram
|
||||||||
Kadının kaşlarını aldırması
|
Kadının
kaş aldırması değil bunu namahreme göstermesi haramdır.
|
||||||||
Kadının yabancı erkeğe karşı avreti neresidir?
|
Eli , yüzü, ayakları hariç bütün vücudu
|
Eli ve yüzü hariç bütün vücudu
|
Bütün vücudu
|
Eli ve yüzü hariç bütün vücudu
|
|||||
Kadın , erkek kölesinin yanında ziynetini açabilir mi?
|
Hayır
|
Sadece saçını açabilir
|
Evet
|
Hayır
|
|||||
Cariyenin yabancı erkeklere karşı avreti neresidir
|
Göbeği ile diz kapağı
|
Göbeği ile diz kapağı / başı
|
Göbeği ile diz kapağı / dirseklerine kadar elleri ve başı
|
Göbeği ile diz kapağı
|
|||||
Kadının kadına ve mahremine avret yeri
|
Diz kapağı ile göbek arası
|
Yüz,
baş boyun, eller ve ayaklar müstesnâ olmak üzere bütün vücudu avrettir.
|
Diz kapağı ile göbek arası
|
Yüz, baş
boyun, eller ve dizden aşağısı hariç olmak üzere bütün vücudu avrettir.
|
Birbirlerine
mahrem olan kadın ve erkek, şehvet kastları olmaksızın, avret mahalli dışında
birbirlerinin her yerine bakabilirler.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||
|
|
|
Kolonya ve parfüm kullanmak
|
||
HANEFİ
|
Ebû Hanîfe, şarap veüzümden yapılanların
dışındaki alkollü içkilerin bir dirhemden fazlasının elbiseye
bulaşması halinde bunun namaza mani
olmayacağını söylemiştir. (Serahsî, el-Mebsût, 24/14)-1
Buna göre kolonya ve ispirto gibi şeylerin
içilmeleri haram ise de bunların alınıp satılmaları ve kullanılmaları caiz
görülmüştür.
|
|
ŞAFİİ
|
Sarhoş edici nitelikte olan alkollü içkilerle
kolonya arasında fark yoktur. Bunlar da şarap gibi necistir ve haram
kılınmışlardır. Bulaştıkları yerin yıkanması gerekir.
Ayrıca;
Esans,
koku, parfüm ve benzeri şeyleri kullanıma elverişli hale getirebilmek
amacıyla bunlara katılan az miktardaki katkı maddeleri, necis olsalar bile
görmezden gelinebilecek muaf necasetlerden sayılmıştır.
(Cezîrî, Mezâhib, 1/19.)
|
|
CAFERİ
|
Etanol ve metanol
gibi aslında zehirli olan ve içilemeyen alkoller temiz olup,
seyreltilmedikleri, içilecek ve sarhoş edecek dereceye gelmedikleri sürece
onu içmek bile haram değildir.(Caferilik.com)
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|
TEMİZLİK -2
|
|
Hafif necaset
nelerdir?
|
|
HANEFİ
|
Eti
yenen dört ayaklı hayvanların bevli (idrar) ve eti yenmeyen kuşların pisliği
hafiftir. Güvercin, serçe ve benzerleri gibi eti yenen kuşların pisliği
temizdir.Atın bevli de hafif necasettir.
Ayrıca
eti yenmeyenlerden kedinin ağız salyası temiz sayılmıştır.
Hafif necâsetlerde
ölçü, pisliğin, bulaştığı elbisenin veya uzvun dörtte birisini
kaplamasıdır. Miktar dörtte birden az olursa namaza mâni olmaz.
|
MALİKİ
|
allahdostuseyyid
|
ŞAFİİ
|
Sivilce
kanı, pire kanı, sinek pisliği, yara ve yanık ya da kokulu (kokusuz) çiçek
hastalığından çıkan su (azhar olan görüş) çatlayan damar ve hacamat yerinden
akan -az veya çok su- temizdir. Yine azhar olan insandan çıkıp ayrıldıktan
sonra tekrar ona dönen kanın da temiz olduğudur.
Pire
kanı ve sivrisinek pisliği, Sağım esnasında sütün içine düşen ve sütü
bozacak kadar çok olmayan pislikler necis değildir. Etin üzerinde kalan
kan affedilmiştir. Sinek, bal arısı ve karınca gibi akıcı kanı olan bir
hayvan sıvı bir maddeye düşüp ölür ve o sıvıyı bozmazsa, bu o sıvıyı necis
yapmaz. Meyve gibi şeylerin içinde oluşup, dışarıya çıkmadan ölen küçük
kurtçuklar da affedilmiştir. Farelerin evdeki anbara bıraktıkları dışkı
affedilmiştir.
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
|
CAFERİ
|
Bedende
bulunan yara, cerahat veya çıban vasıtasıyla elbisesi veya bedeni kana
bulaşırsa namaz kılınır. Ağız,
burun ve benzeri organın içinde bulunan yara veya basurdan gelen kan, beden
veya elbiseye bulaşırsa, onunla namaz kılabilir. Namaz kılanın takke , yüzük
ve çorap gibi avret yerini örtmeyecek kadar küçük olan elbiseleri necis
olursa, lâşe ve köpek gibi necis olan hayvandan yapılmadığı takdirde, onlarla
kılınan namaz sahihtir.
(sistani).
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|
TEMİZLİK -3
|
|
İdrar ve diğer sıvı necaset
bulaşan elbise vb. kaç yıkamada temiz olur?
|
|
HANEFİ
|
3
|
MALİKİ
|
allahdostuseyyid
|
ŞAFİİ
|
Yıkanan
elbisede necasetin izi kalsa dahi temiz hükmündedir. Görünür halde olan
pislikler, izleri (renk, koku ve maddeleri) giderilinceye kadar su ile
yıkamakla temiz olurlar. Bir defa yıkamakla tamamen pislik giderilmiş olursa,
sahih olan görüşe göre, bir daha yıkanması gerekmez. Eğer pisliğin rengi,
bulaştığı yerden kaybolmayacak halde ise, o eşya, kendisinden bembeyaz su
akıncaya kadar yıkanır. Yani elbisenin üzerine dökülen su renksiz olarak akıp
gidiyorsa, o leke temiz kabul edilir. Yıkanığı halde gitmeyen kan lekesi de
böyledir.
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
|
CAFERİ
|
İdrarla necis
olan elbisenin üzerine ibrik, kap veya buna benzer şeylerle su dökülerek
suyun necis olan yerin her tarafına ulaşması sağlanır. Daha sonra sıkma veya
başka yolla su çıkarılır. Bu işlem ikinci defa tekrarlandıktan sonra elbise
temiz olur. Ayn-i idrar olmazsa ihtiyati farz olarak her iki kerede de çıkan
su necistir.(sistani)
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||
TEMİZLİK -4
|
allahdostuseyyid
|
|
Kabların
temizliği nasıl olur?
|
||
HANEFİ
|
“Köpek ağzını kabın içine sokarsa o
kabı hemen dök, sonra 3 kere yıka.”
(Zafer Ahmed el-Osmânîet-Tahânevîi ; İ’lau’s-sunen: 1/197, ez-Zeylâî ; Nasbu’r-raye: 1/131.)
Hanefilerde esah olan, köpeğin bizatihi necis olmadığıdır, zira korunma ve
avlanmada ondan yararlanılmaktadır.Domuz ise bizatihi necistir. Kur'an'daki "O pistir" ayetinden kasıt domuzdur. Yalnız,
köpeğin ağız suyu veya salyası ve tersi necistir. Vücudunun diğer yerleri
buna kıyas edilmez. Ağzını kaba sokarsa kab 7 defa yıkanır.
|
|
MALİKİ
|
Köpek, mutlak olarak temizdir. Sadece ağzını soktuğunda
meşhur olan görüşe göre taabbüden 7 defa yıkanır. Ayağını veya hareket
ettirmeden dilini soksa veya salyası düşse yıkamak gerekmez. Eğitilmiş
köpeklerin tuttuğu hayvanlardan yiyiniz” (Mâide: 4) buyurulmuş, köpeğin
tuttuğu yerin yıkanması emredilmemiştir. Köpeğin yakaladığı yeniliyor. O
halde köpeğin salyası da necis değildir.
Domuz da temizdir.
|
|
ŞAFİİ
|
Ebu
Hurayra (r.anh) anlatıyor: "
Rasulûllah (s.a.v.) buyurdular ki:
"Bir kaba, köpek banmışsa, onun temizlenmesi, 7 kere su ile yıkanmasına bağlıdır, hatta bunların ilki toprakla olmalıdır."(Buhari, Vudu 33; )
Köpek, domuz ve
onlardan türeyenler, bunların artığı, teri necistir. Bunlarla kirlenen eşya
biri toprakla olmak üzere 7defa yıkanır.
|
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
7
kere yıkanır.Şafii mezhebiyle aynıdır.
|
|
CAFERİ
|
Necis bir kabın az su ile üç defa
yıkanması gerekir. Hatta çok su ve akarsuda üç kere yıkamak ihtiyaten
farzdır.
Ancak bir kabı köpek yalamışsa ya da o
kaptan su veya başka bir sıvı şey içmişse, önce temiz toprakla ovmalı ve
ardından iki defa çok su, akarsu veya az su ile yıkanmalıdır. Aynı şekilde
köpeğin yaladığı kabı da yıkamadan önce toprakla ovulmalıdır. Köpeğin
salyasının aktığı veya bir yerinin değdiği kap, vacip ihtiyat gereği toprakla
ovulmalı sonra üç kere su ile yıkanmalıdır.
Köpeğin ağzını sürdüğü kabın giriş
kısmının dar olması nedeniyle toprakla ovulamazsa, içerisine toprak atılmalı
ve her tarafa ulaşacak şekilde şiddetle hareket ettirilmeli ve sonra
söylendiği şekilde yıkanmalıdır.
Domuzun yaladığı veya içinde sıvı bir
şey içtiği yahut içinde çöl faresi ölen bir kap az, kür veya akar suda yedi
kere yıkanmalıdır. Toprakla yıkanması da gerekli değildir.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||
TEMİZLİK -5
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||
İç çamaşıra ne kadar idrar vurursa namaz olmaz?
|
Açık el
ayasındaki suyun yüzü genişliği kadar yüzeydir.( el ayasının ortasındaki
çukurlukta durabilecek su yüzeyi )
|
Bir dirhemden
az olmalı: yaklaşık 4,8 gr.
Şafii’de az bir
necaset namaza mani olduğu halde, taharetten sonra arta kalan necaset
affedilmiştir.
|
Necasetin
zerresi de namaza manidir, yıkamak farzdır.
|
allahdostuseyyid
|
|||
İç çamaşırı ve elbisede
veya namaz kılınan yerde ne kadar kaba necaset olursa namaz olmaz?
|
(dirhem miktarı:yaklaşık
4,8 gr) veya daha çok kaba necaset yok ise, namaz kabul olur ise de, dirhem
miktarı bulunursa, tahrimen mekruh olur ve yıkamak vacip olur. Dirhemden çok
ise, yıkamak farz olur.
|
İmameyne
[imam-ı Ebu Yusuf ve imam-ı Muhammed’e] göre ve diğer üç mezhepte kaba
necasetlerin hepsinin zerresini bile yıkamak farzdır.
Maliki mezhebi’nin
bir görüşüne göre zaruret halinde necasete müsaade edilmiştir.
|
|||||
Kıbleye dönerek işenir mi? |
Caiz değildir
|
Haramdır
|
Haramdır
|
||||
Eti yenen hayvanların
sidiği ve artığı necis midir? |
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
Hayır
|
Sidiği
necistir, artığı necis değildir
|
||
Eti yenen hayvanların
menisi necis midir? |
Evet
|
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Evet
|