MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||||||||
EĞLENCE
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|||
Ud, zurna, dümbelek,
boru davul çalmak nedir? |
Mekruh/ Haram
|
Helal/ Haram
|
Helal/ Haram
|
Haram
|
Haram
|
|||
Müzik ve şarkı haram mıdır? |
Çalgı aleti çalmak ve şarkı
söylemek haram değildir. Ancak
kullanıldığı yere ve duruma göre helal ve haramlık kazanır.
|
Boş ve şehvete yol açıyorsa ,
evet; diğer türlü hayır…
|
||||||
Müzik haram mıdır? (Not: Müzik konusunda aynı mezhep içinde bile farklı görüşler çeşitlidir.Bu nedenle üç başlık halinde buraya alındı) |
Mûsıkî icrâsı ve bunu dinlemek
haramdır. Bu hüküm, değnek ve çubuğun bir yere âhenkli bir şekilde
vurulmasını dahi içine almakta ve haram saymaktadır. Savaşta vurulan kös ile
düğünlerde çalınan tef helaldir.
|
Mekruhtur
/
Yanında bir haram işlenmediği,
harama âlet edilmediği takdirde mübâhtır(Gazali(Şafii) ve Kettani(maliki)
ikinci görüştedir).
|
Mûsıkî icrâsı ve bunu dinlemek
haramdır. Bu hüküm, değnek ve çubuğun bir yere âhenkli bir şekilde
vurulmasını dahi içine almakta ve haram saymaktadır. Savaşta vurulan kös ile
düğünlerde çalınan tef helaldir.
|
Ğına, lehv, mulahi ve müzik
aletleri haramdır.
/
Boş ve şehvete yol açıyorsa ,
evet (Feyz Kaşani ve Muhammed Bakır Sebzivari)
|
||||
Satranç oynamak haram mıdır? |
Evet
|
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
|||
Resim ;heykel yapmak caiz mi? |
Sünni: Hayır
|
Şia:
Canlı hayvanın heykelini yapmak, farz ihtiyat gereği haramdır. Fakat
alım-satımını yapmanın sakıncası yoktur. Canlı hayvanın resmini yapmak
caizdir.(sistani, mekruh alış verişler:2026)
|
||||||
Tavla oynamak haram mı? allahdostuseyyid
|
||||||||
HANEFİ
|
Hayır
|
|||||||
ŞAFİİ
|
Evet
|
|||||||
MALİKİ
|
Evet
|
|||||||
HANBELİ/ SELEFİ
|
Evet
|
|||||||
CAFERİ
|
Evet /
Genel
anlamda mükellef kimse kumar aleti olduğunu teşhis ettiği hiçbir şeyle oyun
oynaması kesinlikle caiz değildir. Hakeza; şart koşarak hiçbir oyun
kesinlikle caiz değildir. Ama kumar aleti olmayan ve ortada her hangi bir
şartın söz konusu olmadığı her vesileyle oyun oynamakta bir sakınca yoktur.
İmam
Humeyni, "tevziu'l- mesail (el-mahaşi lil imam Homeyni)", c. 2, s.
962.
|
▼