MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
ORUÇ
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Orucun kazası ne zaman tutulmalı
|
Her
zaman tutulabilir.Fidye yok
|
En
geç aynı yıl.Diğer yıllarda fidye de verilir.
|
En
geç aynı yıl.Diğer yıllarda fidye de verilir. Ödenmeyen fidye her yıl
katlanarak artar.
|
En
geç aynı yıl.Diğer yıllarda fidye de verilir.
|
En
geç aynı yıl.Diğer yıllarda fidye de verilir.
|
Ramazan orucunun kazası
tutulurken oruç bozulursa
|
Gününe
gün tutulur
|
allahdostuseyyid
|
Gününe
gün tutulur
|
allahdostuseyyid
|
On fakire birer mud (yaklaşık 750
gr.) yiyecek maddesi vermeli; bunu vermekten âciz olursa da, üç gün oruç
tutmalıdır.
|
Oruç tutmamanın cezası
|
Tazir
|
Tazir
|
Tazir
|
Tazir
|
|
Oruç için dil ile söyleyerek niyet
etmek şart mıdır?
|
Evet
|
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
Hayır
|
Kadın kocasından izinsiz nafile
oruç tutabilir mi?
|
Mekruhtur
|
Haramdır
|
Haramdır
|
Haramdır
|
allahdostuseyyid
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
ORUÇ
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Nafile
oruç bozulursa kaza etmek gerekir mi?
|
Orucunu bozarsa daha sonra kaza
etmesi farzdır.
|
Nafile oruç tutan kimse, orucunu
bozup bozmamakta serbesttir.
allahdostuseyyid
|
Nafile oruç tutan kimse, orucunu
bozup bozmamakta serbesttir.
|
Belli bir günde oruç tutmayı
nezreden kimse, eğer o günün orucunu kasten bozarsa, efaret vermelidir.
Ayrıca; Müstehap oruca başlayan
kimsenin bunu tamamlaması farz değildir. Hatta mümin bir kardeşi onu yemeğe
davet ettiğinde onun davetini kabul ederek öğlenden sonra dahi olsa, orucunu
bozması müstehaptır.
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
ORUÇ
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Sadece
Cuma günleri oruç tutmak
|
Caiz
|
Caiz
|
Mekruh
|
Mekruh
|
|
Oruç
için niyet zamanı ne zaman
|
İmsak
vaktinden sonra da niyyet olur.Zeval vaktine kadar niyet olur.
|
İmsak
vaktine kadar niyyet edilmelidir.
allahdostuseyyid
|
Bilinçli
kimse en geç sabah ezanına kadar niyet etmelidir.Fakat uyumak gibi bir
nedenle öğle vaktine kadar da niyet edilebilir.(orucu yememiş olmak
şartıyla).Fakat bu şekilde tutulan oruç sonra kaza edilmelidir.
|
||
Her
gün için ayrı niyet gerekir mi
|
Her
gün için ayrı niyyet
|
En
başta yapılacak tek niyet yeterlidir.
|
Her
gün için ayrı niyyet
|
Her
gün için ayrı niyyet
|
Her
gün için ayrı niyyet
|
Yolcu olan bir kimsenin oruçlu olarak
sabahladıktan sonra orucunu bozması
|
Haramdır
|
Haramdır
|
Caizdir
|
Caizdir
|
allahdostuseyyid
|
Yolcu olanın oruç tutması
|
Müstehaptır
|
Müstehaptır
|
Müstehaptır
|
Mekruh
|
|
Orucu bozmayı mubah kılan özürler nelerdir?
|
Sefer,
hastalık, yaşlılık, hamilelik, şiddetli açlık-susuzluk, ikrah ve düşmanla
savaş
|
http://islamdamezhepler.blogspot.com.tr/2015/03/dort-mezhebe-gore-hac-nasil-yapilir.html#more
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
||||||||
YEMİNİN KEFFARETİ
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
|||
Yemin kefareti yemin bozulmadan verilir mi?
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
|||||
Adağını yerine getirmeyenin keffareti
|
Üç gün boyunca kişinin oruç
tutması gereklidir.
|
allahdostuseyyid
|
Şer’i nezrini(adak) veya şer’i ahdini bozan kişiye Ramazan
ayının kefaretini vermesi farzdır. Yani köle azat etmeli veya iki ay artarda
oruç tutmalıdır.
|
|||||
Cenazede saç baş yolup yüzünü gözünü tırmalayarak ağlayanın keffareti
|
Caferi:
Kadın, ölünün mateminde kan gelecek şekilde yüzünü yırtar veya saçlarını
yolarsa, müstehap ihtiyat gereği, ya bir köle azat etmeli, ya on fakiri
doyurmalı veya onlara giysi giydirmelidir. Yine erkek, eşinin ve çocuğunun
ölümünden dolayı yakasını veya elbisesini parçalarsa hüküm aynıdır.
|
|||||||
Masturbasyon yapmak orucu bozar
mı
|
Orucu bozar, sadece kaza
gerekir.İkinci yapışta kefaret de gerekir
|
allahdostuseyyid
|
Evet
|
Orucu bozar, hem kaza hem
de kefaret gerekir
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||
ORUCU BOZAN HALLER
|
allahdostuseyyid
|
|
Öpüşme ile oruç
bozulur mu
|
||
HANEFİ
|
Bozmaz.
Mekruhtur
|
|
MALİKİ
|
Haramdır
|
|
ŞAFİİ
|
Bozmaz.
Mekruhtur
|
|
HANBELİ/
SELEFİ
|
allahdostuseyyid
|
|
CAFERİ
|
Meni gelmese ve erkeklik organı
yalnızca sünnet mahalli kadar dâhil olsa bile, orucu bozar. Eğer sünnet
mahalli miktarından daha az bir kısmı dâhil olur ve meni de gelmezse, oruç
bozulmaz. Oynaşmak orucu bozmaz fakat mekruhtur
|
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||
ORUCU BOZAN HALLER
|
allahdostuseyyid
|
|
Cünüpken oruca
niyetlenir mi?
|
||
HANEFİ
|
Evet ,Eğer
sahurda niyetlendikten sonra rüyasında cünüp olursa bir namaz vakti geçmeden
gusl etmelidir.
|
|
MALİKİ
|
|
|
ŞAFİİ
|
Evet
|
|
HANBELİ/
SELEFİ
|
allahdostuseyyid
|
|
CAFERİ
|
Uykuda ya başka bir nedenden dolayı kendisinden
meni gelirse).
Sabah Azanından Önce Gerçekleşen Cenabetin Guslü:
İmam Humeyni (r.a.) şöyle buyuruyor: eğer cünüp
olan bir kimse sabah namazına kadar kasten gerçekleşen cünüplüğünden gusül
yapmazsa, ya eğer vazifesi teyemmüm ise kasten teyemmüm etmezse orucu
batıldır.Ama eğer farz olup vakti muayyen olan bir oruç ise (nezir etmiş
oruçlar gibi) sabah azanına kadar gusül veya teyemmüm etmezse orucu sahihtir.
Her halükarda eğer ramazan ayında sabah azanından önce cenabet hasıl olursa
kesinlikle gusül etmelidir.
Sabah Azanından Sonra Ve Gün Boyunca Gerçekleşen
Cenabetlik Guslü:
Hazreti İmam Humeyni (r.a.): Eğer oruçlu bir kimse
gündüz ihtilam olursa (yani uykuda iken kendisinden meni çıkarsa) acele gusül
etmesi vacip değildir.Ama öğle ve ikindi veya akşam veya yatsı namazlarını
kılmak için gusül edilmesi gerekir.
|
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||
ORUCU BOZAN HALLER
|
allahdostuseyyid
|
|
Meni gelmesi
orucu bozar mı
|
||
HANEFİ
|
1-Oruçluyken
meninin gelmesi:eğer sırf bakmak veya düşünmekle gelirse(cünüp olursa),o
zaman oruç bozulmaz.
2-Eğer meni dokunmak veya öpmekle veya kucaklamak ile gelirse(cünüp olursa),
o zaman oruç bozulur,ancak efaret gerekmez.
3. Eğer
meni,oruç hatırında iken bilerek ve kendi isteği ile cinsel ilşkiye girmek
suretiyle gelirse,o zaman hem kaza hem efaret lazım gelir.
|
|
MALİKİ
|
|
|
ŞAFİİ
|
Mastürbasyon
yaparak , eşini öpüp okşayarak veya arada örtü ve çarşaf gibi bir perde
olmaksızın ona sarılarak boşalan kişinin orucu bozulur.
Ama cima ilgili bir şeyi veya olayı düşünerek veya şehvetle bakarak ya da aralarında örtü veya çarşaf gibi bir perde bulunduğu halde bir kadına sarılarak menisi akan kişinin orucu bozulmaz. Çünkü bu, ihtilâma (uykuda rüya görerek boşalmaya) benzer. |
|
HANBELİ/
SELEFİ
|
|
|
CAFERİ
|
Uykuda veya zorlayarak getirilirse
bozar, zorlama olmadan veya istem dışı olursa bozmaz
|
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
ORUCU BOZAN HALLER
|
|||||
Boğaza yoğun toz ,duman
kaçırmak
|
Gıda ve ilaç olarak kullanılmayan ve
kendisinden kaçınılması da mümkün olmayan toz, gözyaşı ve ter gibi maddeleri
yutmak orucu bozmaz. Çok oldukları zaman ise oruç bozulur.
|
Bozar
|
|||
Dişlerin
arasında kalan yemek kasten yutulursa
|
Diş arasında kalan yemek artığı
nohut tanesinden büyük ise, yutulduğunda oruç bozulur ve yalnız kazâyı
gerektirir.
|
Diş arasında kalan yemek artığı
nohut tanesinden büyük ise, yutulduğunda oruç bozulur
|
Parçanin
büyüklügü önemli degildir. Eger kisi, disleri arasinda kalan artigi bilmeden
yutsa, bunda kendi iradesi olmadigindan oruç bozulmaz. Ama kisi disari atma
imkâni oldugu halde parça ne kadar küçük olursa olsun yutarsa, oruç bozulur.
Kaza
gerekir.
|
allahdostuseyyid
|
Bozulur
|
Yemeğin tadına bakmak
|
Zaruret halinde boğazdan aşağı
gitmeyecek şekilde bakılabilir
|
|
allahdostuseyyid
|
|
Bozmaz
|
Suya dalmak orucu bozar mı
|
Ağza su kaçmadıkça oruç bozulmaz
|
|
|
|
Kafayı suya sokmak orucu bozar
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
ORUCU BOZAN HALLER
|
|||||
Sümüğü yutmak orucu bozar
mı
|
Bozmaz
|
|
allahdostuseyyid
|
|
Ağız boşluğuna inmediği sürece
sümüğü yutmanın sakıncası yoktur. Ama ağız boşluğuna inerse, müstehap ihtiyat
gereği yutulmamalıdır.
|
Kusmak orucu bozar mı?
|
Kendiliğinden olursa bozmaz,
zorlayarak olursa bozar.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||
ORUCU BOZAN HALLER
|
allahdostuseyyid
|
|
Balgamı
yutmak orucu bozar mı?
|
||
HANEFİ
|
Bozmaz
|
|
MALİKİ
|
Bozmaz
|
|
ŞAFİİ
|
Bir müddet ağızda tutulup
yutulursa Bozar
|
|
HANBELİ/ SELEFİ
|
Bozar, Ve kaza gerekir
|
|
CAFERİ
|
Büyük
taklit mercilerinin görüşüne göre baş ve göğüs balgamı ve de burun akıntısını
yutmak, ağız bölgesine ulaşmamışsa oruca bir zarar vermez. Ama ağız bölgesine
ulaşmışsa, bazı mercilerin görüşüne göre caiz değildir, bazılarının görüşüne
göre vacip olarak ihtiyat edilmeli, bazılarının görüşüne göre ise müstehap
olarak ihtiyat edilmeli ve yutmaktan sakınılmalıdır.
|
|