MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
AİLE ,
CİNSELLİK-1
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Evlenmeden
önce erkek kadının nerelerine bakabilir? (şüphe varsa veya evlilik yalnız bu
adıma kalmışsa)
|
Yüz ve eller
|
Yüz ve eller
|
Yüz ve eller
|
Yüz , boyun, eller ,ayaklar /
bütün vücud
|
Kadının iki avreti dışında tüm
bedenine bakabilir. Fakat, kadının sadece yüzüne, ellerine, saçına ve diğer
ziynet yerlerine bakılması ihtiyata uygundur.
|
Kadın kendi başına nikah
akdi yapabilir mi? Veli izni (baba) olmadan nikah olur mu? |
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
Babasından
veya babasının babasından izin almalıdır.Kız ve oğlan tarafında denklik
yoksa bu izin mutlaktır.Denklik varsa
izin kalkar.allahdostu seyyid. Dul kadının izin alması gerekmez.
Baba
olmasa anne izni olmadan evlenilebilir.
|
Nikahta şahitler hazır bulunmalı mı?
|
Evet
|
Hayır,düğün töreni de aynı işi görür
|
Evet
|
Evet
|
Hem
evlenirken hem de boşanırken iki şahit gerekli (Evlenirken şahit zorunlu
değil fakat boşanırken zorunludur.Çünkü kuran evlenirken şahitlikten
bahsetmemiştir.Evlenirken şahitlik müstehaptır,boşanırken zorunludur)
|
Mehrin alt sınırı ne
kadardır? allahdostuseyyid |
10 dirhem, yani takriben
bir altındır.
|
3 dirhem, yani bir çeyrek
altındır.
|
Alt sınır yok
|
Alt sınır yok
|
10
dirhem
|
Mehir ödenmeden, kadın
kocasının cinsel ilişkisini önleyebilir mi |
Evet
|
||||
Cinsel ilişki yaşanmadan
boşanılan eş iddet bekler mi, mehir verilir mi? |
Evet
|
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
Erkek, ilişkiye giremediği için
kadın nikâhı bozmak isterse, erkek mihrin yarısını kadına ödemelidir. Bunun
dışında diğer kusurlardan dolayı erkek veya kadın nikâhı bozarsa, erkek
kadınla ilişkide bulunmamışsa, bir şey vermesine gerek yoktur. İlişkiye
girmişse, mihrin tamamını ödemelidir.
|
Nikahta mehir belirlenmezse ne olur
|
Mehirsiz nikah geçerlidir. Mehr-i
misil uygulanır.
|
Nikah geçersizidr.
|
Mehirsiz nikah geçerlidir. Mehr-i misil
uygulanır.
|
Nikahta
mehir vardır.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||||||
AİLE ,
CİNSELLİK-3
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
Mastürbasyonun hükmü
|
Tahrimen
mekruhtur.
Zina
tehlikesinin mevcudiyeti halinde zinadan kurtulmak için yapılabilir.
|
Haram
|
Haram
|
Eşi omayan ve evlenmeye gücü yetmeyen zaruret halinde
yapabilir.
|
Haram
|
|
Azl ( meniyi dışa boşaltmanın hükmü)
|
Kadın izin verirse caizdir
|
Kadın izin verirse caizdir
|
Caizdir
|
Kadın izin verirse caizdir
|
||
İddet bekleyen kadın evden dışarı çıkabilir mi?
|
İhtiyacı için,gündüzleri
|
Çıkamaz
|
Çıkamaz
|
İhtiyacı için,gündüzleri
|
||
Kadının ve erkeğin cinsel birleşme hakkı
|
allahdostuseyyid
|
Kadın
en az dört gecede bir kocasından
cinsellik isteyebilir.Kocası da karısını maksimum dört ay ilişkisiz
bırakabilir.
|
||||
Muta nikahı hak mıdır?
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
Evet
(Zeydiyye mezhebinde, Nusayrilik'te ve Alevilik'te batıl kabul edilir )
|
|
Muta nikahının süresi ne kadardır
|
Muta nikahı haramdır
|
En
az bir cinsel birleşme, en çok 99 yıl
|
||||
Muta yapılan kadının hangi hakları yoktur
|
Muta nikahı haramdır
|
Nafaka,miras,cinsellik
ayrıca boşanma hükümleri de uygulanmaz.( şahit)Erkeğin kalan süreyi
affetmesiyle boşanılmış olur.
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|
Ehli kitap kadın ve erkekle evlenme
|
|
SÜNNİ
|
Ehli kitap kadınlarla evlenilir ,erkeklerle evlenilmez
|
CAFERİ
|
Müslüman bir kadının kâfir bir
erkeğe nikâhlanması caiz değildir.allahdostuseyyid. Bunun gibi Müslüman bir erkek de,
Ehlikitap'tan olmayan başka kâfir bir kadını daimî bir akitle nikâhlayamaz.
Farz ihtiyat gereği Ehli-kitap'tan olan bir kadınla da daimî evliliğin
yapılması câiz değildir. Ancak, Hıristiyan ve Yahudi gibi Ehlikitap kadınları
ile müt'a yapmanın sakıncası yoktur.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
AİLE ,
CİNSELLİK-6
BOŞANMA
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Boşanan kadın çocuğunu kaç yaşına
kadar yanında tutabilir
|
Anne
boşanıp ayrıldıktan sonra hidâne (çocuğu yetiştirmek) için babadan ücret talep edebilir.
Erkek
çocuklar kendi işlerini yapabilecek bir çağa gelinceye kadar annenin yanında
kalır, ondan sonra babaya teslim edilirler. Bu müddet uygulamada yedi yaş esas alınmıştır. Erkek
çocuklar bu yaştan sonra bir erkek gibi yetişmeye, ilim ve sanat öğrenmeye
ihtiyaç duyarlar. Bu konuda babaları ve dedeleri daha ehildirler.allahdostuseyyid.
Kız
çocukları adet görmeye veya büluğ çağına yaklaşmaya yani erkeklerin ilgisini
çekmeye (müştehat olmaya) başlayıncaya kadar analarının yanında kalırlar.
Bundan sonra babalarının ve dedelerinin korumasına daha çok ihtiyaç duyacaklarından
analarından alınırlar.
Anne
bir yabancıyla evlenince çocuğa bakma hakkını kaybeder.
|
Erkek çocuğunun bakımı iki yaşına
kadar ve kız çocuğunun bakımı yedi yaşına kadar annenin üzerinedir.
Sonrasında ise anne çocuklarının velisi olduğunu iddia edemez. Baba
çocuklarını alabilir.
Bu süre içerisinde çocuğun
masrafları babasının üzerinedir.
|
|||
Boşanmada verilecek mehir miktarı ne kadar
|
1.Cinsel temas, Sahih halvet
(eşlerin başbaşa kalması) , Eşlerden birisinin ölümü , Malikîlere göre,
kocasının evinde cinsel temas olmaksızın en az bir yıl kalan kadın mehrin
tamamına hak kazanır. Hanefi ve Hanbelilere göre ise bu süre içinde eşler
herhangi bir tarihte yalnız başbaşa kalmışlarsa (sahih halvet) zaten kadın bu
yüzden kadın mehrin tamamına hak kazanır.
2.Evlenme, zifaf veya halvetten
önce kocanın fiiliyle sona ermişse, kadın kararlaştırılan mehrin yarısını
alır.(bakara:237)Ayrıca erkeğin boşanmayı gerektirecek bir kusur işlemesi nedeniyle
hanımının talebi doğrultusunda boşanma gerçekleşirse yine mehrin yarısını
kadın alır.
Fakat evlenmenin
başında mehir tesbît edilmemişse, zifaftan evvel evlenmenin kocanın
fiîliyle sona ermesi halinde kadına ne vermek gerekecek? Hanefî, Şâfiî ve
Mâlikîlere göre, “mut’a” denen bir hediye vermek gerekir. Kadının mut’a’yı
alabilmesi için, hiç mehir almamış olması ve evlenmenin zifaftan önce kocanın
fiîliyle sona ermesi gerekir.
3. Evlenmenin zifaftan önce sona
ermesi durumunda ; ve kadının kendi i fiiliyle/ kusuruyla sona ermesi
durumunda olan kadın; mehrin tamamını kaybeder.
|
Caferi : Erkeğin iktidarsızlığı
ve cinsi ilişkiden âciz olması nedeniyle nikâh akdini bozan kadına erkek
mihrin yarısını vermelidir.
Ancak, diğer kusurlar yüzünden
erkek veya kadın nikâh akdini bozarsa, bu durumda eğer erkek kadınla cinsel
ilişkide bulunmamışsa, mihr olarak bir şey vermesi gerekemez.
Fakat ilişki kurmuş olursa,
mihrin tamamını kadına vermelidir.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
AİLE ,
CİNSELLİK-8
HAYIZ
,SÜNNET OLMAK
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Adetli kadının namazı
ve orucu
|
Terk ettiği günlük
farz namazların kazası yoktur; fakat terk ettiği farz oruçları sonradan kaza
etmelidir.allahdostuseyyid.
|
||||
Ay hali bitince cinsel ilişki ne zaman yapılır?
|
Kan durunca
|
Kadın yıkanınca
|
Kadın yıkanınca
|
Kadın yıkanınca
|
Kadın yıkanınca
|
Loğasalığın en uzun süresi
|
40 gün
|
60 gün
|
Nifas kanının âsgari
süresi, bir lahza gelmesidir. Azamî süresi ise, 10 gündür; yani 10 günden fazla olmaz.
|
||
Kadın sünneti
|
Müstehaptır / fazilettir
|
Fazilettir
|
Evet / Farzdır
|
Evet
|
Müstehaptır,
7 yaşında yapılması iyidir
|
Erkek sünneti
|
Sünnet
|
Üç
mezhebe göre Farz dır.
Farz omasının delili: Nahl suresinin 123. Ayetine “Doğru yola
yönelerek İbrahim'in dinine uy!”
Caferi: Sünnetsiz kişi tarafından
yapılan tavaf batıldır ve ayrıca cemaat imamı da olamaz.7 günlükken yapmak
iyidir.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
AİLE ,
CİNSELLİK-9
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Süt kardeş olmak için kaç emme gerekir?
|
1 kez
|
1 kez
|
5 kez
|
1 kez
|
15
kez
|
Süt emzirme ne kadardır?
|
30 ay
|
24 ay
|
24 ay
|
24 ay
|
21
ayadan az caiz değildir ,24 ay müstehaptır
|