MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
HACCIN ŞARTLARI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Haccın şartı kaç tanedir?
Allahdostuseyyid
|
1-İhrama girme
2- Arafat vakfesi
3- Ziyaret tavafı
|
1- İhrama girme
2- Arafat vakfesi
3- Ziyaret tavafı
4-Say yapmak
|
1- İhrama girme
2- Arafat vakfesi
3- Ziyaret tavafı
4- Say yapmak
5- Saçları traş etmek
|
1- İhrama girme
2- Arafat vakfesi
3- Ziyaret tavafı
4- Say yapmak
|
1- İhram
2- Arafat'ta vakfe
3- Meş'ar-ül Haramda (Müzdelife)
vakfe
4- Mina'da Son Cemre'yi taşlamak
5- Kurban kesmek
6- Saçı tıraş etmek, yahut
kısaltmak
7- Hac tavafı
8- Tavaf namazı
9- Safay'la Merve arasında sa'y
10- Nisâ tavafı
11- Nisâ tavafının namazı
12- Geceyi Mina'da geçirmek
13- Üç cemreyi taşlamak
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
İHRAM
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
İhramın hükmü |
Mekruh olmakla birlikte henüz hac
ayları başlamadan ihrama girmek câizdir. Çünkü ihram, haccın rüknü değil
sıhhat şartıdır.
|
İhram şart değil, rükündür; hac
aylarından önce, hac için ihrama girilemez.
|
İhram rükündür;
|
||
İhrama girdikten sonra hasta (ihsar
) olan |
İhramdan çıkabilir
|
Uzun süre bile olsa ihramdan çıkamaz
|
Çıkabilir
.Kurbanını kesilmek üzere gönderir.Kurban yerine ulaşınca saçlarını
kısaltarak ihramdan çıkar.Ertesi yıla kadar eşiyle birleşemez.Haccını kaza
eder.
|
||
Hangi hallerde hacdan vaz geçilip ihramdan çıkılabilir?
(ihsar) |
Düşman, hastalık, baskın, azığın eliden çıkması, bineğin
kaybolması ve kadın mahreminin yolda ölmesi
|
Düşman zoru ve tehlikesi
|
Düşman zoru ve tehlikesi ile
hastalık
|
||
Ihramlı olmayan kişinin avladığı
etten ihramlı yiyebilir mi? |
Evet
|
Haramdır
|
allahdostuseyyid
|
||
İhrama girdikten sonra Arafat vakfesine yetişemeyen (fevat) |
İfrad haccına niyetlenmiş olan;umre yapar ve ihramdan
çıkar.Kurban kesmez.Haccını daha sonra kaza eder.
Kıran/Temetü haccına niyet eden ancak umre yapan/yapamayan
ve Arafat vakfesine yetişemeyen kimse önce umre yapar, tıraş olmadan fevt
ettiği hac için tavaf ve sa’y yapar, sonra tıraş olup ihramdan çıkar. Böylece
kıran hedyi kesmekten kurtulmuş olur. Haccını daha sonra kaza eder.
|
İfrad haccına niyetlenmiş olan;umre yapar ve ihramdan
çıkar.Fevat kurbanı keser. Hacını daha sonra kaza eder.
Kıran/Temettü haccına niyet eden ancak umre yapan/yapamayan
ve Arafat vakfesine yetişemeyen kimse önce umre yapar, tıraş olmadan fevt
ettiği hac için tavaf ve sa’y yapar, sonra tıraş olup ihramdan çıkar. Böylece
kıran hedyi kesmekten kurtulmuş olur. Haccını daha sonra kaza eder.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
MİNA ‘DA ŞEYTAN TAŞLAMA
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Mina’da gecelemenin hükmü nedir? |
Şeytan taşlanan günlerde
Mina’da gecelemek sünnettir
|
Bu gecelerden her birinin
yarıdan çoğunda Mina’da bulunmaları vâciptir. Aksi halde ceza gerekir.
allahdostuseyyid
|
Mina'da kalmayan kimse, her gece
için bir koyun kurban kesmelidir. Ama sabaha kadar Mekke'de ibadete meşgul
olan kimseye keffaret farz değildir.
|
||
Hacda telbiyeye ne zaman son
verilir? |
Akabe
cemresine ilk taş atılınca
|
Arefe gününün zevalinden
itibaren
|
Akabe
cemresine ilk taş atılınca
|
allahdostuseyyid
|
Hac
yapan Arefe gününün zevalinden itibare ; ,umre yapan Mekkei Mükerrremeyi
görünce
|
Şeytan taşlamanın gün içindeki vakti
ne zamandır? |
Mutlaka fecirden sonra
yapılır
|
Her gün zevalden güneş
batana kadarki zamanda.
|
Bayram gecesinin
yarısından başlar, teşrik günlerinin sonuna kadar devam eder.
|
Arafat’ta vakfe yaptıktan
sonra gece yarısından başlar. Teşrik günlerindeki taşlamaları zevalden önce
yapmak sahih değildir.
|
Güneşin
doğuşundan batışına kadar devam eder.
|
Şeytan taşlarken atılan taşın
cemreye düşmemesi caiz midir? |
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
KURBAN VE TRAŞ
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Hac kurbanının eti, kesen tarafından
yenilir mi? |
Evet .Fakat Ceza olarak kesilen
kurbanın etini yiyemez.
allahdostuseyyid
|
Hayır ,çünkü hac kurbanı da bir çeşit ceza kurbanıdır.
|
Bazı ihram yasaklarının ihlâli, haccın
bazı vaciplerinin terki sebebiyle kesilen hedyler ile kıran ve temettü'
haccı için kesilen hedyler(kurban) bu cümledendir. Sahipleri hiçbir şekilde
bunlardan yararlanma hakkına sahip değildirler. Nâfile (Tatavvu’)
Kurbanı yiyebilir.
|
Üç kısma ayırarak; yemesi,
yedirmesi ve dağıtması
sünnettir.
|
|
Temettü kurbanı en erken ne zaman
kesilebilir? |
Kurban
bayramından önce kesilmesi caiz değildir.
|
allahdostuseyyid
|
Temettü' haccı yapan kişinin kesmesi
gereken hedyin kesim zamanı, hac ihramına girme vaktidir. Umre tamamlandıktan
sonra henüz hac ihramına girmeden de bu hedy kesilebilir.
|
||
Hacada kurban bulamayan veya mazeret
nedeniyle kesemeyen ne yapar |
Üç gün oruç tutulduktan sonra,
kurban kesme günlerinde henüz traş olmadan kurban kesme imkânı doğarsa
kurbanın kesilmesi gerekir. Kurban kesme imkânı bulunması halinde oruç tutmak
kurban yerine geçmez. Ancak, traş olduktan veya kurban kesme günlerinden
sonra bu imkân elde edilirse kurban kesmek gerekmez.Hacdan sonra tutulması
gereken yedi günlük orucun Mekke’den ayrılmadan tutulması mümkün ise de
döndükten sonra memlekette tutulması daha faziletlidir. Hacdan sonra
tutulması gereken yedi günlük orucun peş peşe tutulması efdal olmakla
birlikte şart değildir.
|
Hacda tutulması gereken üç günlük
orucu hacda iken mazeretleri sebebiyle tutamayanlar bu oruçları hacdan sonra
kaza edebilirler ve kendilerine her hangi bir ceza gerekmez. Kurban
bulamadığı için üç günlük oruca başladıktan sonra kurban bulan kimse, orucuna
devam eder, artık kurban kesmesi gerekmez.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
KURBAN VE TRAŞ
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Hacda erkekler saçın ne kadarını
tıraş etse yeterlidir? |
¼’ü
|
Tamamı
|
Üç tel
|
Tamamı
|
İlk
defa hac yapanlar tamamı ,diğerleri kısaltabilir
|
Hacda Traşın zamanı |
Akabe cemresi taşlandıktan sonra başlar.Bayramın üçüncü günü güneş
batana kadar traş olmalı.Gecikirse küçük baş hayvan.
|
Akabe Cemresine taş atıldıktan
sonra başlar.
allahdostuseyyid
|
Araefe günü bayrama bağlayan gece yarısından sonra başlar..Bayramın
üçüncü gününe kadar traş olmalı .gecikirse ceza gerekmez fakat ihramdan
çıkılmadığı için hac da yapılmış
sayılmaz.İhram yasakları devam eder.Terkeden hac yapmamış olur.
|
Araefe günü bayrama bağlayan gece yarısından sonra başlar.
|
Akabe Cemresine
taş atıldıktan ve kurban kesdikten sonra sonra başlar.
|
Kurbandan önce traş olana ve harem
bölgesi dışında traş olana ceza gerekir mi? |
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
Tertibe
uyulmadığı için evet
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
UMRE
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Umre farz mı sünnet mi? |
Umre sünnettir.
|
Hac yapan için umre farz’dır.Hac dışında sünnettir.
|
Umre, temettu ve ifrad umresi
olmak üzere iki çeşittir. Temettü umresi, Mescid-i Haram sakinleri dışındaki
kimselere farzdır.
İfrad umresine gelince, bunu
Mescid-i Haram sakinlerinin yapması gerekir.
|
||
Umrenin rukünleri
|
İhram
Tavaf
(İhram şart
tavaf rükündür.)
|
İhram
Tavaf
Say
|
İhram
Tavaf
Say
Traş (taksir)
|
1- İhram
2- Tavaf 3- Tavaf namazı 4- Sa’y 5- Taksir |
|
Umrenin zamanı
|
Umre için belirli bir zaman
yoktur, her zaman yapılabilir. Ramazanda yapılması mendup ve daha
faziletlidir. Ancak “teşrîk günleri” denilen yılda beş gün yani arefe günü
sabahından bayramın 4. Günü güneş batıncaya kadarki süre içinde umre yapmak,
tahrîmen mekruhtur.
|
Haccetmeyen kişilerin teşrîk
günleri dahil her zaman umre yapmaları, kerâhetsiz câizdir.
Haccedenler ise
bayramın 4. Günü güneş batıncaya kadar umre
yapamazlar.
allahdostuseyyid
|
Haccetmeyen kişilerin teşrîk günleri dahil her zaman umre
yapmaları, kerâhetsiz câizdir.
Haccedenler ise vedâ
tavafı dışında haccın bütün menâsiki tamamlanmadıkça umre yapamazlar.
|
Haccetmeyen kişilerin teşrîk günleri dahil her zaman umre
yapmaları, kerâhetsiz câizdir.
|
Temettü umresi, Şevvâl ayının
evvelinden Zilhicce ayının dokuzuncu gününün öğlesine kadar süren zaman
zarfında yerine getirilmelidir.
|
Umre için ihrama girilecek yerlerin fazilet sırası
|
Ci'râ-ne
Ten'îm
Hudeybiye
|
Ten'îm
Ci'râ-ne
Hudeybiye
|
allahdostuseyyid
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
UMRE
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Mikat yerine varmadan ihrama girilir mi
|
Mîkata
varmadan, hatta hac için yola çıkarken ihrama girmesi daha faziletlidir.
|
Mekruhtur
|
Mikata varmadan ihrama girmek
caiz olmayacağı gibi geçerli de olmaz. Ancak mikata varmadan önce ihrama
girmeyi adayan kimse, mikattan önce ihrama girer ve gereğince de amel eder.
|
||
Temettu Umre ihramında cinsel ilişki
|
Koyun
(Umresi
geçersiz. İlk dört şavttan önce
olursa)
İlk
dört şavttan sonra olursa umre kabul olur koyun kesilir
|
Koyun
(Umresi geçersiz)
|
Koyun
(Umresi
geçersiz)
|
Koyun
(Umresi geçersiz)
|
Deve (umresi bozulmaz,ihtiyat
gereği yeniden yapmalıdır)
|
Umrede tavaf ve sayı yaptıktan sonra traş olmadan cinsel ilişki
|
Koyun
(
umre geçerli )
|
Koyun
(Umresi geçersiz)
|
Koyun
(Umresi
geçersiz)
|
Koyun
(Umresi geçersiz)
|
allahdostuseyyid
|
Oruç ve diğer keffaretler için bknz:
http://islamdamezhepler.blogspot.com.tr/2015/03/mezheplere-gore-oruc-nasil-tutulur.html#more
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
KEFFARETLER
İHRAM YASAKLARI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Cinsel ilişki
(Arafattan önce)
|
Koyun
Hac bozulur
|
Deve/sığır
Hac
bozulur
|
Deve (haccı
bozulur)
|
||
Cinsel
ilişki
(Arafattan
sonra ,müzdelife vakfesinden önce)
|
Deve
Hac
bozulmaz
(Arafat
vakfesinden sonra, tıraş olup ihramdan çıkmadan (yani ilk tahallülden) önce
cinsel ilişkide bulunan kimsenin haccı fasit olmaz ancak bedene gerekir.)
|
Deve
(haccı bozulur)
(Arafat
vakfesinden sonra, birinci tahallülden önce cinsel ilişkide bulunan kimsenin
haccı fasit olur. Bu kimse haccını tamamlar. Daha sonra haccını kaza eder ve
ihram yasağını ihlal etmesi sebebiyle bedene keser.)
|
Deve (haccı bozulur)
|
||
Cinsel ilişki (Arafattan sonra
,traştan önce)
|
Deve
Hac bozulmaz
|
Deve (haccı
bozulur)
|
Bir deve
|
||
Müzdelife vakfesinden sonra
,tavafdan önce cinsellik
|
Bu mezhepler hac yasaklarını
birinci tahallül(Arafattan sonra-,traş ) ve ikinci tahallül( traş –ziyaret
tavafı ) diye ayırdığı için bu kriter
için diğer cinsellik maddelerine bakınız.
|
Deve (haccı bozulmaz)
|
|||
Cinsel ilişki (Traştan sonra , ziyaret tavafından
önce)
|
Koyun
Hac bozulmaz
(Kıran haccı
yapan kimse bu yasağı işlerse kendisine biri hac, diğeri de umre için olmak
üzere iki dem gerekir.)
|
Koyun
Hac bozulmaz
allahdostuseyyid
|
Koyun
(veya altı fakire yiyecek vermek ya da üç gün oruç tutmaktır. )
Hac bozulmaz
|
Koyun
Hac bozulmaz
( Bu fiili işleyen kimsenin, ziyaret tavafını
yapabilmesi için yeniden ihrama girmesi gerekir. )
|
Bir deve
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||||||
KEFFARETLER
İHRAM
YASAKLARI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
Ziyaret
Tavafında avret yeri açılması
|
Avret sayılan
uzuvların dörtte biri veya daha çoğu açılırsa küçük baş hayvan gerekir
|
allahdostuseyyid
|
Kasıtlı açılmışsa yeniden yapmak
gerekir.Mazeret halinde bir şey gerekmez.
|
|||
Ziyaret tavafını eksik yapan
|
Ziyaret
tavafında Şavtların çoğunu yani en az dördünü yapmış olmak tavafın geçerlilik
şartı olup son üç şavt yapılmayacak olursa, tavaf sahih olur, fakat farz ve
vâcip tavaflarda eksik kalan her şavt için koyun gerekir.
|
Yedi şavtın
hepsi rükün olup bütün şavtlar yapılmadığı takdirde tavaf sahih olmaz.
|
allahdostuseyyid
|
|||
Tavaf namazı kılınmazsa
|
Tavaf namazı
tavafın vacibi değil müstakil bir ibadettir. Bu sebeple terkinden dolayı dem
gerekmez. Ancak bu namazı kılmayan kimse, günahkar olur.
|
Küçük baş
hayvan
|
Sünnet bir
namazdır.Şafi’de Kerahat vaktinde de kılınabilir.
|
|||
Tavaf namazı kılmadan iki tavafı peş peşe yapmak
|
Mekruh
|
Sakıncası yok
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||||||||
KEFFARETLER
İHRAM YASAKLARI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||||||||||
Av hayvanı avlayan
|
Dengi hayvanı kurban eder ,dengi bulunmazsa bedeli ödenir.Eti yenmeyen
hayvanların bedeli koyundan çok olamaz.
Hayvanın bedeli paraya çevrilip dağıtılabilir veya bu bedel her fıtra
miktarına bir gün olacak şekilde yerine
oruç da tutabilir.
|
allahdostuseyyid
|
Avlanan
hayvan, evcil hayvanlardan benzeri olan güvercin, kumru ve ev güvercini gibi
bir hayvan ise, bir tanesi için bir koyun veya keçi kesilir.
;
deve kuşu ise, onun için bir deve kesilir.
;
yabani bir sığır veya eşek ise, onun için ehlî bir sığır kesilir.
;
erkek bir geyik ise, onun için bir teke, dişi bir geyik ise onun için dişi bir
keçi kesilir.
;
ceylan ise, onun için küçük bir keçi kesilir.
;
bir tavşan ise, onun için dişi bir oğlak kesilir.
;
Arap tavşanı veya ada tavşanı ise, bunlardan her biri için dört aylık dişi
bir oğlak kesilir.
Avlanan
hayvan bir sırtlan ise, onun için bir koç; tilki ise onun için bir koyun
kesilir.
|
CAFERİ:
Keffareti
ödenir.Ayrıca,
Eğer
ihram halinde olan şahıs, haremin dışında av büyük kuşlardan olursa; koyun
kesmelidir. haremin dahilinde yapılmış olursa, keffareti iki kat olur.
Eğer
haremin haricinde bir kuş yavrusunu öldürmüş olursa, sütten kesilen bir kuzu
kesmelidir; kuş yavrusunun kıymetini vermesi gerekmez. Çünkü bu işi haremde
yapmamıştır. Eğer bu işi haremin dahilinde yaparsa, bir kuzu kurban kesmeli,
ayrıca kuş yavrusunun kıymetini de vermelidir.
Eğer
(haremin dışında avladığı) yabani hayvanlardan olursa; zebra için keffaret
olarak bir inek kurban kesmelidir; deve kuşu içinse, bir dişi deve kurban
etmelidir. Eğer buna gücü yetmezse, altmış fakiri doyurmalıdır; buna da gücü
yetmezse, on sekiz gün oruç tutması gerekir.
Eğer
(öldürdüğü) bir inek olursa, keffaret olarak bir inek kurban kesmelidir; buna
gücü yetmezse, otuz fakiri doyurmalıdır; buna da gücü yetmezse, dokuz gün
oruç tutmalıdır.
Eğer
avladığı hayvan bir ceylan olursa, keffaret olarak bir koyun kurban
etmelidir; buna gücü yetmezse, on fakiri doyurmalıdır; buna da gücü yetmezse,
üç gün oruç tutmalıdır. Eğer bunları haremin dahilinde yapmış olursa, cezası
iki kat olur.
Eğer
bir tavşan veya tilki avlarsa, bir koyun kesmeli ve koyunun kıymeti
miktarınca da sadaka vermelidir. Eğer haremin güvercinlerden birini
öldürürse, bir dirhem sadaka vermeli ve bir dirhemle de haremdeki güvercinler
için yem almalıdır. Güvercin yavrusu için yarım dirhem, yumurtası için de
dirhemin dörtte birini (sadaka) vermelidir.
|
|||||||||||
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||||||||
KEFFARETLER
İHRAM YASAKLARI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||||||||||
Hacer-i
Esved'den başlamayarak tavaf yapılırsa
|
Koyun
|
allahdostuseyyid
|
|||||||||||||
Ka'be
sola alınmadan tavaf yapılmaması halinde
|
Koyun
|
||||||||||||||
Mikat sınırını ihramsız geçen
|
Koyun
(geri dönüp tekrar ihram giyilirse koyun gerekmez)
|
Koyun
|
Koyun
|
||||||||||||
Arefe
günü Arafattan güneş batmadan önce ayrılan
|
Koyun
|
Koyun (güneş batmadan tekrar geri dönerse gerekmez)
|
Deve
, veya 18 gün oruç; güneş batmadan geri dönerse ceza yok
|
||||||||||||
Minada
veya Müzdelife’de gecelemeyen
|
allahdostuseyyid
|
Koyun
|
CAFERİ :Teşrik günlerinin
gecelerinde Mina’da gecelemeyen kimsenin, keffaret olarak her gece için bir
koyun kesmesi gerekir.
|
||||||||||||
Müzdelifeden
ne zaman ayrılılır
|
Fecr vaktinden sonra, güneşten
önce
|
Gecenin her hangi bir vaktinden
sonra
|
Gece yarısından sonra
ayrılılabilir
|
Fecr vaktinden sonra, güneşten önce
|
|||||||||||
Şeytan
taşlamada taşların yarıdan çoğu atılıp gerisinin eksik atılması
|
Fıtra
|
allahdostuseyyid
|
Koyun
|
7
taş mutlaka isabet ettirilmelidir.
|
|||||||||||
Şeytan taşlamayanın cezası nedir? |
Bütünü veya sadece akabe cemresindeki taşlama terk edene dem;
bir veya daha fazla cemre terk edeneise, her biri için bir fitre gerekir. |
Taşlamanın
bütününü veya bazısını, ya da birini terk edene dem gerekir
|
Biri için bir, ikisi için
iki müd buğday tasadduk etmek, üçü için dem kesmek gerekir.
|
||||||||||||
Şeytan taşlamadan ve kurban kesmeden
traş olmak |
İmamı azama göre Sığır / imameyne göre sıra önemli değildir. Bir
şey gerekmez |
Sıra şart değildir.Sünnettir.
|
|||||||||||||
Vaktinde atılmayan taşların kazası
olur mu? |
Vaktinde atılamayan taşlar bayramın dördüncü günü güneş batmadan
önce atıldığı takdirde, kazâ değil, eda sayılır. Gecikmeden dolayı ceza da
gerekmez. |
Vaktinde
atılamayan taşlar, taşlama süresi içinde kazâ edilse de cezası düşmez.
|
Vaktinde
atılamayan taşlar, taşlama süresi içinde kazâ edilse de cezası düşmez.
|
Vaktinde atılamayan taşlar
bayramın dördüncü günü güneş batmadan önce atıldığı takdirde, kazâ değil, eda
sayılır. Gecikmeden dolayı ceza da gerekmez.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
KEFFARETLER
İHRAM YASAKLARI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Başı tıraş etmek (hac
amellerinden önce)
|
Koyun
(1/4 ten az olursa fıtır sadakası)
|
Koyun, üç gün oruç veya altı fakiri doyurmadan birini seçer
|
Bir
koyun
|
||
Kendi traş olmayan başkasını traş
edebilir mi |
Evet (hac
menakisini bitirmişse)
Ceza gerekmez.
Eğer henüz görevlerini bitirmemişse
Traş eden sadaka, edilen ise koyun öder.
|
allahdostuseyyid
|
Hayır
|
||
İhramlı yada ihramsız birini traş
etmek
|
Fıtra
|
||||
İhramdan çıkma vakti gelince
tıraş olmayıp direkt elbise giyen
|
24 saat giymişse koyun;
12 saat giymişse sadaka verir.
|
Koyun, üç gün oruç veya altı fakiri doyurmadan birini seçer
|
|||
İhramdan kurban kesmeden çıkmanın
cezası
|
Küçük baş hayvan (dem)
|
||||
Başı örtmek (erkekler için)
|
Koyun
( 12 satten az olursa fıtır sadakası)
|
Koyun
|
Bir
koyun
|
||
Yüzü örtmek (ekekler
için)
|
Koyun
|
allahdostuseyyid
|
|||
Kadınların yüzlerini örtmesi
|
Örtebilir . Fakat açması vaciptir.Örtü yüzüne temas ederse koyun
gerekir
|
Haramdır
, Kefaret gerekmez
|
|||
Kadının eldiven takması
|
Kefaret yok
|
Koyun
|
|||
Erkeklerin dikişli elbise
giymeleri
|
Koyun
(12 saatten fazla)
|
Koyun
|
Bir
koyun
|
||
Ayakkabı giymek
|
Koyun
|
Haramdır
|
|||
Ayakkabı giymek (12 satten az)
|
Fıtır sadakası
|
||||
İki elin bütün tırnaklarını
kesmek
|
Koyun
|
Koyun
|
Bir
koyun
|
||
İki ayağın bütün tırnaklarını
kesmek
|
Koyun
|
Koyun
|
Bir
koyun
|
||
On parmaktan azının tırnaklarını
kesmek
|
Koyun
( bir elin birkaç tırnağı olusa fıtra verilir)
|
allahdostuseyyid
|
Her
biri için bir Müd buğday, yahut pirinç veya benzeri gıda maddesi.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
KEFFARETLER
İHRAM YASAKLARI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Gölgelik altına
girmek (erkekler için)
|
Altına girdiği şey kafasına değmemeli
|
Girebilir, yalnız örtünme olarak
kullanılanların altına giremez
|
Bir
koyun (farz ihtiyat gereği)
Erkekler
şemsiye kullanamaz ve üstü kapalı
abraya binemez.
|
||
Harem'in büyük bir
ağacını söküp çıkarmak
|
Bedeli ödenir
|
Sığır
|
Bir
sığır (farz ihtiyat gereği)
|
||
Harem'in küçük bir
ağacını söküp çıkarmak
|
Bedeli ödenir
|
Koyun
|
Bir
koyun (farz ihtiyat gereği)
|
||
Bir ağacın bir
kısmını koparmak
|
Bedeli ödenir
|
Sadaka
|
Fiyatını
ödemek
|
||
Haremde bitkiyi
koparan
|
Bedeli öder veya oruç tutar
|
Ot yeniden yetişecekse kefaret gerekmez,
yetişmeyecekse sadaka verir.
|
Kefaret
gerekmez
|
||
Üç defa veya daha çok
doğru yere ant içmek
|
allahdostuseyyid
|
allahdostuseyyid
|
Bir
koyun
|
||
Yalan yere ant içmek:
Bir defa:
İki defa:
Üç defa:
|
allahdostuseyyid
|
Koyun
Bir
sığır
Bir
deve
|
|||
Diş
çekmek veya çektirme
|
Çektirilebilir
|
Diş
çektirebilir
|
Bir koyun (farz ihtiyat gereği)
|
||
Haşerat
öldürmek
|
Çekirge
ve üzerindeki bit öldüren sadaka verir.Dışardaki bit öldürülebilir.
|
Bit,
pire, akrep ,yılan vb. öldürebilir.
|
Haramdır
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
KEFFARETLER
İHRAM YASAKLARI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Her iki koltuk altının kıllarını temizlemek
|
Başın yahut
sakalın tamamını veya en az dörtte birini tıraş etmek ya da kısaltmak dem,
bundan daha az kısmı tıraş etmek sadaka-i fıtır gerektirir.
|
Koyun
|
Bir koyun
|
||
Bir koltuk altının kıllarını temizlemek
|
Koyun
|
allahdostuseyyid
|
Bir koyun (farz ihtiyat gereği)
|
||
Başı kıllarını temizlemek
|
Koyun
|
Bir koyun (farz ihtiyat gereği)
|
|||
Setri avrete uymamak
|
Koyun
|
allahdostuseyyid
|
|||
Nikah kıymak
|
Nikah
kıyılabilir
|
Haramdır
.Yapılan nikah geçersizidr.
|
Haramdır .Yapılan nikah
geçersizidr.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
KEFFARETLER
İHRAM YASAKLARI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Temettü
ve kıran hacı yapanlar ceza olarak koyun kesmeli midir
|
ŞAFİİ:
Temettü' haccı yapan kişi bir
kurban kesmelidir. Çünkü bu kişi, haccı umreden sonra yapmakla bir süre ihram
yasaklarından muaf kalmıştır.
2. Kıran haccı yapan kişi de bir
kurban kesmelidir. Zira bu da ifrad haccı yapmamıştır.
Kurban kesecek güçte olmayan kişi, kurban yerine hacda iken üç
gün, memleketine döndükten sonra da yedi gün olmak üzere toplam on gün oruç
tutmalıdır.
|
||||
Hacda
kefaret cezalarında muhayyerliğin sınırı nedir (Giyim, koku sürünme, tıraş
olma ve tırnak kesme yasaklarında )
|
“hastalık” ve “eza” bulunması
şartlarına bağlıdır.
Mazeretsiz olarak ihlal eden
kimse muhayyer değildir, kendisine mutlaka dem gerekir.
|
Mazeret olsun olmasın kişi
,kurban,üç gün oruç tutma ve altı fakire birer sadaka-i fıtır verme
şıklarından birini seçmekte muhayyerdirler.
|
Sadece tıraş olan ve tırnaklarını
kesen kimseler bu muhayyerlikten yararlanabilirler.Diğerlerine küçükbaş
hayvan gerekir.
allahdostuseyyid
|
||
Not: Tüm mezhepler unutkanlıkla yapılan hatalara kefaret olmaz
derler.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
YASAKLAR
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Hacca giden kişinin evi olmalı mı |
allahdostuseyyid
|
Kendine ait bir evi olmadan zorluğa
düşecek kimseye hac, ancak ev parasına sahip olmakla birlikte farz olur.
|
|||
Aynaya bakmak
|
Haram
|
||||
Kan çıkarmak veya aldırmak
|
Kan
aldırılabilir
|
Haram
|
|||
Süs eşyası takmak
|
Süslenmek
yok,örtü altında olabilir
|
allahdostuseyyid
|
Haram.Kadın
her zaman kullandığını kullanabilir ancak
kocasına bile gösteremez.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||
GENEL KONULAR
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||
Kadın yanında kocası veya mahremi olmadan
hacca gidebilir mi? |
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
||
Temettü haccı umresinde adet olan kadın haccını nasıl yapar
|
Umre tavafını yapamayan
ve Arafat’a çıkma zamanına kadar temizlenemeyen kadınlar, umre ihramını iptal
ederler. Arafat’a çıkarken hac için ihrama girerler. Bu şekilde hareket eden
kadınlar, ifrat haccı yapmış oldukları için şükür kurbanı kesmeleri gerekmez.
Hacdan sonra iptal ettikleri umreyi kaza ederler. Bundan dolayı da ceza
kurbanı olarak bir küçükbaş hayvan keserler.
|
Kadın, umresini iptal etmez,
kıran haccına niyet eder ve vakfesini yapmak üzere Arafat’a gider. Arafat
dönüşünde hac ve umre niyetiyle bir tavaf ve bir sa’y yapar. Ayrıca kıran
haccı için kurban keser.
|
Adetli
kadın tavaf ve namaz dışında haccın tüm menakisini yerine getirir.
Tavaf
için Adetinin bitmesini bekler.
|
||||
Ziyaret
tavafı zamanı adetli kadın Mekkeden ayrılmak zorundaysa ne yapar
|
Adetli olarak yapar ceza olarak bir
büyükbaş hayvan keser.
Aynı durum umre için olursa adetli
olarak tavaf yapılır ceza bir küçük baş hayvandır.
|
Gusledip tavaf yapar
|
Adetli tavaf olamaz.Beklemek
zorundadır.
|
Tavaf
için Adetinin bitmesini bekler.
|
|||
Hac ayları hangi aylardır?
|
Şevval. Zilkade ayları ile Zilhicce
ayından on gündür
|
Şevval,
Zilkade ayları ile Zilhicce´nin tümüdür
|
Şevval.
Zilkade ayları ile Zilhicce ayından on gündür.
allahdostuseyyid
|
Şevval,
Zilka’de ve kuvvetli görüşe göre Zilhicce ayının tamamıdır.
|
|||
Hacca
gidemeyen yerine başkasını gönderebilir mi?
|
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
||
Hacca gitmemiş kişi başkasının
yerine hacca gidebilir mi |
Hac kabuldür fakat mekruhtur
|
Sahih değildir
|
allahdostuseyyid
|
Gidebilir
|
|||
Acizlik veya zaruret
yüzünden hacca gidemeyen kişinin kendi yerine başkasını göndermesi caiz
midir? |
Hayır
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
||
Hacda tertib ( sıra) gerekli mi? |
Evet
|
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Evet
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||
BAŞKASI
YERİNE HAC
|
||
Başkasının yerine hac yapacak
kişi (naib) şartları
|
||
HANEFİ
|
Daha önce kendi adına haccetmiş
olmasına gerek yok.
Naib memleketten
görevlendirilmelidir.
Naiblik için ücret alınamaz.
|
|
ŞAFİİ
|
Daha önce kendi adına haccetmiş
olmalıdır.
Naib mikat sınırından da
görevlendirilebilir.
Naiblik için ücret alınabilir.
|
|
CAFERİ
|
1. Ergen olmak.
Başkası adına haccetmek üzere görevlendirilen vekilin kadın veya erkek olması
fark etmez.
2. Akıllı olmak. 3. Müslüman olmak. 4. Verilen hac görevini yerine getireceğine güvenmek. 5. Hac amellerinin ne şekilde yerine getirileceğini ve bunlarla ilgili hükümleri -bir rehber marifetiyle de olsa- bilmesi. Vekilin daha önce kendi adına haccetmiş olması şart değildir. 6. Görevlendirildiği senede zimmetinde başka bir farz veya vacip hac bulunmaması. 7. Bazı hac amellerini yerine getirmemesi hususunda mazeretinin bulunmaması.
Naiblik için ücret alınabilir.
|