MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
NAMAZDA OKUNANLAR
|
|||||
İlk iki rekatta Fatiha okumanın hükmü nedir?
|
Vacip
|
Farz
|
Farz
|
Farz
|
|
Rüku ve secdelerde tesbih etmek nedir?
|
Sünnet
|
_
|
Sünnet
|
Vacip
|
|
İlk iki rekatta Fatiha’dan sonra sure okumak
nedir?
|
Vacip
|
Mübah
|
Sünnet
|
Sünnet
|
|
Fatiha’dan evvel Besmele çekmek nedir?
|
Sünnettir.
Her rekatte sessiz okunur
|
Farz namazda Mekruhtur.
Sadece sünnetlerde
okunabilir.
‘Besmele’ Kur’an’dan değildir. Ne sesli ve ne de
sessiz olarak okunmaz; ancak Ramazan ayının namazlarında okunur.
|
Farzdır.
Besmele’ Fatiha Suresinin ilk ayetidir ve Fatiha
ile birlikte okunması farzdır.
Her namazda okunur
|
Sünnettir . Gizli okunur
allahdostuseyyid
|
Besmele bütün surelerin bir ayeti ve cüzüdür, onu
namazda Fatiha Suresinin ve diğer surelerin başında okumak farzdır ve sesli
namazlarda sesli okunması gerekir.
|
İmam Fatiha okurken amin nasıl
denmeli?
|
Sessiz,
sünnetir
|
Sessiz
,müstehabtır
|
Sesli
okunuyorsa sesli, sessiz okunuyorsa sessiz; sünnetttir
|
Sesli ,
sünnettir
|
Amin
denilmez , namazı bozar.
Sureden sonra “elhamdülillahi rabbi’l-âlemin”
söylemek farz değil, müstehaptır
|
İmam Fatiha okurken cemaat ne yapmalı ?
|
Açık da olsa sessizde olsa
cemaat Dinlemeli
Okumamalı
Okumak mekruhtur
|
Açık okunanlarda dinler,
gizli okunanlarda okur
|
İçinden okumalı, farzdır
|
İçinden okumalı
|
Açık
okunanda
Dinlemeli
Sessiz
okumada okuması farzdır
|
Fatiha suresi okunmadan kılınan namaz
geçerli olur mu?
|
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
allahdostuseyyid
|
Namazı bitirirken selam vermenin farz olduğu
miktar nedir?
|
Farz değildir
|
1 tarafa vermek farzdır
|
1 tarafa vermek farzdır
|
2 tarafa vermek farzdır
|
|
Namazda okunması gereken asgari ayet sayısı
|
3 kısa ayet
|
Fatiha ve kısa bir ayet
|
Fatiha ve kısa bir ayet
|
Fatiha ve kısa bir ayet
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|||||||||
GENEL KONULAR
|
|||||||||||||
Umursamazlıktan veya tembellikten
dolayı namaz kılmayanın hükmü nedir? |
Hapsedilir, kanatılana kadar dövülür
|
Tövbe etmezse öldürülür
|
Üç gün içinde tövbe etmezse öldürülür
|
Üç gün içinde tövbe etmezse öldürülür
|
|||||||||
Zorla gasp edilen yerde kılınan namaz geçerli midir |
Evet
|
Hayır
|
|||||||||||
Ay tutulması namazı
(husuf) hükmü
|
Müstehaptır
|
Müstehaptır
|
Sünnettir
|
Sünnettir
|
Ayat
namazı farzdır
|
||||||||
Müşrikler camilere
girebilir mi?
|
Hac
mevsiminde mescidi haram hariç, girebilirler
|
Hiçbir
mescide giremezler
|
Mescidi
haram hariç, girebilirler
|
allahdostuseyyid
|
Camilere girmeleri ihtiyat gereği
caiz değildir. Ama diğer ibadet ve buna benzer yerlere girmelerinin sakıncası
yoktur. İhtiramsızlık olması durumunda hicap giyindirmek vaciptir.
|
||||||||
Peygamberimizin tavsiye
ettiği , 300 tespihatlı namazın adı nedir?
|
Tespih
namazı
|
Caferi
Tayyar namazı
|
|||||||||||
Tilavet (okuma) secdesi
olup olmadığı tartışmalı ayetler
|
SÜNNİ:
Neml 24 , Sad 25
|
CAFERİ
: Tilavet secdesi dört yerde farzdır; geri kalan yerlerde yapılması
müstehaptır. On beş tilavet secdesi yapılabilecek ayet vardır.
-Tilavet
secdesini gerektiren 4 ayet:
1)
Secde Suresi, 15. Ayet
2) Fussilet Suresi, 37. ayet
3)
Necm Suresi, son ayet 4) Alak Suresi, son ayet
|
|||||||||||
Namazda
salatın hükmü
|
Kerahetle
sahihitir
|
Kerahetle
sahihitir
|
Salatsız
namaz sahih değildir
|
Salatsız
namaz sahih değildir
|
allahdostuseyyid
|
||||||||
Namaz
kılmayanın cezası
|
Namaza
başlayıncaya kadar dövülüp hapse atılır.
|
Tövbe
etmezse öldürülür
|
Bir
namazı özürsüz terk eden büyük günah işlediği için öldürülür.
|
Hanbeli: üç gün boyunca her namaz vakti namaz
kılmaya çağrılır. Bu süre zarfında hapiste tutulur, ölümle korkutulur. Yine
de kılmazsa mürted hükümlerine tabi tutularak öldürülür.
|
|||||||||
Ayakların teşehhüddeki pozisyonu nasıl olmalı
|
İlk ve son oturuş arasında fark yoktur
|
İlk oturuş iftiraş, son oturuş teverrük
|
Son
oturuşta teverrük var
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
||||||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
||||
FARZLAR , SÜNNETLER , REKAT
SAYILARI
|
||||||||
Sabahın
farzı
|
2
|
|||||||
Öğlenin
farzı
|
4
|
|||||||
İkindinin
farzı
|
4
|
|||||||
Akşamın
farzı
|
3
|
|||||||
Yatsının
farzı
|
4
|
|||||||
Sabahın
sünneti
|
2
|
|||||||
Öğlenin
sünneti
|
4 + 2
|
8 rekat farzdan önce
|
||||||
İkindinin
sünneti
|
4
|
8 rekat farzdan önce
|
||||||
Akşamın
sünneti
|
2
|
4 rekat farzdan sonra
|
||||||
Yatsının
sünneti
|
4 + 2
|
2 rekat
Farzdan sonra oturarak
Veya 1 rekat ayakta
|
||||||
Müekked
(sağlam) sünnetler |
Sabah,
öğle, akşam ve cuma namazının sünnetleri ile yatsının son sünneti
|
Sabahın
farzından önce iki, öğlenin farzından önce ve sonra ikişer, akşamın farzından
sonra iki ve yatsının farzından sonra iki
|
allahdostuseyyid
|
|||||
Akşam
namazından önce sünnet var mı? |
Mekruhtur
|
2 rekat
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
||
CUMA NAMAZI
|
||
Cuma namazında kunut ne zaman okunur?
|
||
SÜNNİ
|
Okunmaz
|
|
CAFERİ
|
Cuma
namazında iki kunut müstehaptır. İlki, birinci rekâtta rükudan öncedir ve
kunut okunduktan sonra rükua gidilir. Diğeri ise, ikinci rekâttadır ve kunutu
tamamladıktan sonra secdeye gidilir.
Kunutta
bir “Subhanellah” bile olsa, herhangi bir zikrin okunması kafidir.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
CUMA NAMAZI
|
|||||
Yerleşim
birimi dışında Cuma namazı kılınır mı
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
En az kırk kişinin devamlı oturduğu yer olmalı
|
Hayır
|
Bir
yerleşim yerinde birden fazla camide Cuma kılınır mı
|
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
Arada en az 1 fersah mesafe olmalı
(5,5-6 km )
Not: farklı şehir sınırlarında bu mesafe dikkate alınmaz.Daha
yakın mesafede de kılınır.
|
Cuma
kılınan yere gidemeyip yerine öğle kılınabilecek mesafe
|
allahdostuseyyid
|
Cuma yerine 12 km mesafede olan
öğle namazı kılar
|
|||
Cuma
namazı kaç kişi ile kılınır
|
4
|
12
|
40
|
40
|
5
|
Kadınlar
çocuklar Cuma kılar mı
|
İsterseler kılarlar, bu takdirde öğle namaz borcu üzerlerinden
kalkar
|
||||
İmam
hutbedeyken camiye giren tahiyyatul mescid namazı kılar mı?
|
Hayır
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
Evet
müstehabtır
|
Cuma
ezanı hangisidir
|
Dış ezan
|
İç ezan
|
Cuma gününde iç
ezan adıyla ikinci bir ezanın okunması bidat ve haramdır.
|
||
Cuma
namazının vakti
|
Öğle namazı vaktinde
kılınır; öğle namazının vaktinden önce veya sonra kılınması sahih değildir.
|
Güneşin bir mızrak boyu yükselmesinden itibaren öğle namazının
vakti çıkıncaya kadar kılınabilir.
|
Güneşin meyillenmesinden (öğle vaktinden)
başlar ve şahsın gölgesinden iki normal adım uzamasına kadar devam eder.
|
||
Cuma
namazı farzı nasıl kılınır
|
2 rekat ,kunutsuz
|
Cuma namazında iki kunut okunması müstehaptır. Bu kunutların
birisi namazın birinci rekâtında rükûdan önce, diğeri ise namazın ikinci
rekâtında rükûdan sonra okunur.
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
SECDE
|
|||||
Secdede ellerin pozisyonu
|
Secdede yüz, iki elin arasına konur
|
Secdede eller iki omuzun hizasına konur
|
Parmakların
birbirine bitiştirilerek uçları kıbleye gelecek şekilde kulakların hizasına
koyulması.
|
||
Secdeye giderken önce eller mi , dizler mi?
|
Secde ederken dizler ellerden önce
|
Secdeye inerken önce eller sonra dizler konur
|
Secde ederken dizler ellerden önce
|
Secdeye
gidilmek istendiği zaman erkeğin önce ellerini, kadının ise, önce dizlerini
yere koyması.
|
|
İkinci secdeden sonra ayağa kalkarken teşehhüd pozisyonunda bir
müddet vucut istikrar bulmalı mı?
|
Hayır ,hemen kalkılır.
|
allahdostuseyyid
|
Evet ,hemen kalkılmaz.Vucut
istikrar bulduktan sonra kalkmak farzdır.
|
||
Üzerine giyilen elbise üzerine secde olur mu?
|
Secdede bedene
bitişik olan elbisenin bir ucu üzerine secde edilir.
|
Bedene bitişik olmayan elbise üzerine secde edilir.Bitişik olana
edilmez.
|
Secdede bedene
bitişik olan elbisenin bir ucu üzerine secde edilir.
|
Toprak ve topraktan türeyen şeyler üzerine secde olur.
Yerden üreyip de yenilen ve giyilen bitkiler üzerine secde olmaz
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
CEMAATLE NAMAZ
|
|||||
Tek başına namazını
kılan cemaate yetişirse
|
Yeniden kılamaz
|
Yeniden kılmak mekruhtur
|
Cemaatle de kılar
|
allahdostuseyyid
|
Müstehabtır
|
Cemat
dağıldıktan sonra yeniden cemaat oluşturulur mu |
Hayır namazlar tek tek kılınır
|
Evet
|
Evet ,ezan
ve ikamet okunmaz
|
||
Cemaatle
namaz kılan aynı namazı başka bir cemaatle kılar mı |
-
|
Hayır
|
Müstehaptır
|
Kılabilir
|
Cemaat birincisinden farklıysa Kılabilir
|
Cemaat ,
namaz için ne zaman ayağa kalkar ? |
Hayye ala'l-Felâh”
derken ayağa kalkılır. “Kad kâmeti's-Salât” denildiği anda imam namaza
başlayabilir.
|
Cemaatin namaza
kalkması için belli bir vakit yoktur. İsterse ikâmet edilirken isterse ikâmet
bittikten sonra namaza kalkabilir.
|
Müezzin ikâmeti
bitirdikten sonra ayağa kalkılır.
|
“Kad kameti's-Salât”
derken ayağa kalkılır, fakat imam ayağa kalkmamışsa, müezzin “Kad kameti
's-Salât” demiş olsa bile yine de kalkılamaz.
|
“Kad kâmeti’s-salâh”
(namaz başlamak üzeredir) denildikten sonra cemaatin ayağa kalkması
müstehabdır.
|
Kadın
, kadınlara imamlık yapabilir mi |
Hayır mekruhtur
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
Çocuktan
imam olabilir mi? |
Hayır
|
Farz namaz haricinde olur
|
Cuma namazı haricinde olur
|
Farz namaz haricinde olur
|
Cuma namazı haricinde olur
|
Cematle
arkada tek başına namaz kılınır mı? |
Hayır , önden birini yanına çeker
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
Evet , fakat önde yer varsa mekruhtur
|
Namazını kılmış
olan kılmayana imam olabilir mi? |
Hayır |
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
allahdostuseyyid
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|||||
NAMAZI BOZAN HALLER
|
|||||||||
Namazda kadının saçı açılırsa namazı bozulur mu?
|
Bozulur
|
Bozulmaz
|
Bozulur
|
Bozulur
|
Bozulur
|
||||
İmamla namaz kılarken önde veya yanda kadın varsa erkeğin namazı
bozulur mu?
|
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Hayır
|
allahdostuseyyid
|
||||
Namazda “ah” ve “of” demek namazı bozar mı?
|
Evet
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
Evet
|
||||
Namaz içinde unutarak konuşmak namazı bozar mı?
|
Evet
|
Hayır
|
Hayır
|
Evet
|
Evet
|
||||
Namaz kılan kimsenin önünden geçilmesinin haram
olduğu mesafe ne kadardır?
|
40 kulaç
|
1 kulaç
|
3 kulaç
|
3 kulaç
|
|||||
Namazda elleri bağlamak
|
Bozulmaz
|
Bozulur
|
|||||||
Namazda selam verilirse alınır mı?
|
Alınmaz , mekruhtur
|
allahdostuseyyid
|
Alınır,
selam verenin söylediği şekilde aynısı geri söylenir.Selamı almamak günahtır.
|
||||||
Son oturuşta abdest bozulursa namaz bozulur mu?
|
Hanefi :
Teşehhüd miktarı oturmadan
önce vuku bulursa, namazı bozarlar. Ama son kadede teşehhüd miktarı
oturduktan sonra vukubulursa, kuvvetli görüşe göre namazı bozmazlar.
|
Tahiyyat okumadan ve selam
vermeden abdesti bozulursa namazını yeniden kılması gerekir.
|
Tahiyyat okumadan selam
verirse namazı caizdir. Çünkü Rasûlullah (s.a.v.) “namazın bitmesi selamdır”
demektedir.
|
||||||
Kabe’nin üzerinde kılınan namaz sahih midir?
|
Sahihtir
|
Değildir
|
Değildir
|
İçinde ve üzerinde farz kılmak mekruhtur, nafile
kılınabilir
|
|||||
Kurana bakarak namaz kılınır mı?
|
Mekruhtur
|
Mekruhtur
Sadece Teravih’de olabilir.
|
Mekruhtur
Cuma namazı zammı
sureleri okunabilir
|
||||||
Gülmek
namazı bozar mı?
|
Sesli
gülme hem namazı hem de abdesti bozar.Sessiz tebessüm sadece namazı bozar.
|
Gülmek
namazı bozar
|
Bilerek sesli ve kahkahayla
gülmek bozar. Yanılarak sesli gülen veya gülümseyen kimsenin namazı bozulmaz.
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|||
NAMAZDA YANILMA VE SEHİV
SECDESİ
|
|||||||
Namazı
yeniden kılmayı ( namazın iadesi ) gerektirecek yanılmalar nelerdir?
|
Namazda
farzlardan biri terk edilirse, o namazı iade etmek farz olur. Vaciblerden
biri kasten terk edilirse, o namazı iade etmek vacib olur. Vaciblerden biri
unutularak terk edilirse secde-i sehv yapılır. Mesela tâdil-i erkânı kasten
terk edenin, o namazı iade etmesi vacibdir.
allahdostuseyyid
|
ŞAFİİ:
Namazda
terk edilen (unutulan) fiiller üç şey olup bunlar; farz, sünnet veya
hey'atdir.
Terkedilen farz (rükün) ise; sehiv secdesi yalnız yeterli değildir. Terkettiği o farz için zaman
yakın ise, hemen yerine getirmek gerekir.
Terkedilen sünnet ise ve
o sünnetten sonraki rükne girilmemişse, o sünnet yerine getirilir. Rükne
girilmişse artık geri dönülmez. Namaza devam edilir. Daha sonra yanılmış
olduğu için sehiv secdesi yapar.
Terkedilen hey'at ise; O'nun
için herhangi bir şey yapılmaz ve sehiv secdesi de gerekmez.
Namazın
rekatlarında şüpheye düşen bir kişi, kanaatin en azını nazar-ı itibare alarak
namazını kılar.
|
ŞİA:
Namazla ilgili olarak
23 kısım şüphe söz konusudur: Bu şüphelerin sekizi namazı bozar, altısına ise
itina edilmemelidir; dokuz kısmı ise sahihtir ve namazı bozmaz...
Namazı
bozan şüpheler şunlardır:
1- Sabah namazı ve seferi olarak kılınan namaz
gibi iki rekâtlı namazların rekâtlarının sayısında şüpheye düşmek namazı
bozar.
2- Üç rekâtlı namazların (akşam namazının) rekât
sayısında şüpheye düşmek.
3- Dört rekâtlı namazlarda bir rekât mı, yoksa
daha fazla mı kılındığı hakkında şüpheye düşmek.
4- Dört rekâtlı namazlarda ikinci secde
bitirilmeden önce, iki rekât mı yoksa daha çok mu kılındığında şüpheye
düşmek.
5- Dört rekâtlı namazlarda iki ile beş veya iki
ile beşten çok rekât arasında şüpheye düşmek.
6- Dört rekâtlı namazlarda üç ile altı veya üç ile
altıdan çok rekât arasında şüpheye düşmek.
7- Kaç rekât kılındığını bilmemek.
8- İkinci secdeyi tamamlamadan önce dört ile altı
veya dört ile altıdan fazla rekât arasında şüpheye düşmek; ama eğer ikinci
secdeden sonra dört ile altı veya dört ile altıdan fazla rekat arasında
şüpheye düşülürse, bu varsayımda da namazın batıl olması kuvvetten yoksun
değildir. Ancak bu durumda dört rekât olduğuna karar verilerek namazın
tamamlanması, namazdan sonra iki sehiv secdesi yapılıp daha sonra da namazın
iade edilmesi ihtiyat gereğidir.
İnsan namazı bozan bir şüpheyle karşılaşınca,
hemen namazı bozamaz; ihtiyat-i farz olarak namaz hali bozuluncaya veya bir
tarafa yakin veya zan elde edeceğinden ümit kesinceye kadar düşünmelidir.
Not:
Müstehap namazlarda rekât sayısında şüphe edildiğinde, şüphenin çok tarafı
namazın batıl olmasını gerektirir ise, az tarafa karar verilmelidir. Örneğin
sabah namazının sünnetinde iki rekât
(devamı yanda)
|
||||
(öncesi yanda)
mı üç rekât mı kılındığında şüphe ederse, iki rekât
kılındığına karar vermelidir. Eğer şüphenin çok tarafı namazın batıl olmasını
gerektirmiyor ise, örneğin bir rekât mı yoksa iki rekât mı kılındığında şüphe
ederse, şüphenin hangi tarafına karar verip uyarsa namaz sahihtir.
|
|||||||
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||||
NAMAZI BOZAN HALLER – SEHİV
SECDESİ
|
|||||||
Namazı yeniden kılmayı
(namazın iadesi ) gerektirmeyen, sadece sehiv secdesi gerektiren yanılmalar
nelerdir?
|
|||||||
HANEFİ
|
Sehiv secdesi, namaz kılan
kişinin teşehhüdden sonra sadece sağ tarafına selâm verdikten sonra iki secde
etmesi, bundan sonra da teşehhüdde bulunup Hz. Peygamber'e ve âline salât
okuduktan sonra sağına ve soluna selâm vermesinden ibarettir.
Gerek sünnet namazlarda, gerekse
farz olan namazlarda sehiv secdesi yapılır.
Hanefî mezhebine göre sehiv secdesinin sebepleri şöyle
özetlenebilir:
a)
Farzın tehiri, vacibin terki.
b)
Namazın rükünlerinden birinin tekrarı.
c)
Namaz vaciplerinden birinin niteliğinin değiştirilmesi. Meselâ sesli kıraatti
namazlarda kıraatin sessiz yapılması, sessiz kıraatti namazlardaysa kıraatin
sesli yapılması.
Sehiv secdesini gerektirici
hallerden bâzıları şunlardır:
1. Fâtiha`dan sonra zamm-ı sûre okumadan rükûa gitmek. Rükû`da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rükûa gider. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar. 2. Unutarak Fâtiha`yı iki kere okumak. 3. Vitir namazlarının tekbir ve kunut duasını unutmak. Rükûda iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz. Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir. 4. Dört rekatlı namazlarda, iki rekat kıldıktan sonra oturmayı unutarak üçüncü rekata kalkmak, yani, ilk oturuşu terketmek. Bu durumda bakılır: Eğer namazı kılan kişi tamamen kalkmış veya kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz; namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar. Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur; sonunda da sehiv secdesi yapmaz. Tam kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar. 5. Birinci oturuşta Tehıyyât`ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları ve duaları okumak yahut da bir rükün edâ edecek kadar gecikmek. Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise "Allahümme salli alâ Muhammedin" demek gibi namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur. 6. Dört rekatlı farz namazlarda, son rekatta oturmaksızın beşinci rekata kalkılacak olsa, beşinci rekatın kıyam, kırâet ve rükûu tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, dönüp tekrar oturulur. Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır. Çünkü bu durumda farz olan son oturuş tehire uğramıştır. Fakat beşinci rekat için secde yapılmış olursa, bu namaz nâfileye döner. Artık buna bir rekat daha ilâve ederek, altı rekatlık bir nâfile namazı kılınmış olur. Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez. 7. Dört rekatlı bir farz namazın son kadesinde teşehhüd miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen oturup selâm verir. Tekrar Tehıyyat okumasına gerek yoktur. Hâtta oturmadan ayakta bile selâm verebilir. Zira farz olan oturuşu yapmıştır. Yalnız ayakta selâm vermekle vacibi terketmiş olur. Sonunda ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır. Çünkü selâm tehire uğramıştır. 8. İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rekatlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar. 9. İmamın, açıktan okuması vâcib olan yerlerde gizli; gizli okuması vâcib olan yerlerde de açık okuması... Meselâ öğle namazında Fâtiha ve zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi. Namazdaki tesbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini icab ettirmez. 10. Namaz içinde Fâtiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi icab eder. Çünkü vâcib te`hire uğramıştır. 11. Ta`dîl-i erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir. 12. Namazda sehiv secdesini icab eden birkaç hatâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir. |
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|
NAMAZI BOZAN HALLER – SEHİV
SECDESİ
|
|
Namazı yeniden kılmayı
(namazın iadesi ) gerektirmeyen, sadece sehiv secdesi gerektiren yanılmalar
nelerdir?
|
|
ŞAFİİ
|
ŞAFİİ:
Sehiv secdesi, "namaz kılan
kişinin selâm vermeden önce teşehhüdde bulunup Hz. Peygamber'e ve âline salât
okuduktan sonra niyet ederek tıpkı namaz secdesi gibi iki secde
etmesi"dir..
1.
Eb'âz diye adlandırılan (namazın içinde bir parça olan) müekked sünnetlerden
birini terket-mesi. Meselâ namazın ilk teşehhüdünü veya Kunut duasını
okumayan kişinin sehiv secdesi yapması gerekir. Ama Fâtiha'dan sonra zamm-ı
sûre okumak ve benzeri hey'at diye adlandırılan gayri müekked sünnetlerden
birini bilerek veya unutarak terkeden kişinin sehiv secdesi yapması gerekmez.
2.
Fazlalıktan şüphe etmek. Namaz kılmakta olan bir kişi kıldığı rek'atların
sayısından şüphe ederse, geri kalan kısma kendi kesin hükmüne göre devam
ederek namazını tamamlar ve fazla kıldığı ihtimalinden ötürü sehiv secdesi
yapar.
3.
Sadece kasten yapılması durumunda namazı bozan bir fiili sehven yapmak.
Meselâ itidal veya iki secde arasında oturma gibi kısa bir rüknü uzatma
durumunda sehiv secdesi yapmak gerekir. Unutarak az miktarda konuşmak da
böyledir. Çok konuşma veya çok yeme gibi kasten ya da sehven yapılması durumunda
namazı bozan fiillerin işlenmesi halinde de sehiv secdesi yapmak gerekmez.
Çünkü bu durumda namaz zaten bozulur.
4.
Ka'de halindeyken Fâtiha'nın bir kısmını veya tamamını tekrarlamak gibi
namazı bozmayan sözlü bir rüknü, mahallinden başka bir yere nakletmek
dolayısıyla sehiv secdesi yapmak gerekir.
5.Belirli
bazı şeyleri terketmekten şüpheye düşmek. Meselâ felâket zamanı dışında
mûtad olarak okunan Kunut duasını okuyup okumadığı hususunda şüpheye düşen
kişinin sehiv secdesi yapması gerekir.
6.
İmama uyan kişinin kendi inancına göre de olsa namazında noksanlık bulunan
bir kişiye uyarak namaz kılması.
|
ŞİA
|
Sehiv Secdesinin Yerleri:
1-
Namaz arasında yanılarak konuşmak.
2-
Namazın selamı verilmeyeceği yerde selam vermek; meselâ birinci rekâtta
yanlışlıkla selam vermek.
3-
Secdenin birini unutmak.
4-
Teşehhüdü unutmak.
5-
Dört rekâtlı namazda ikinci secdeden sonra dört rekât mı, beş rekât mı
kılındığında şüpheye düşmek. Keza; eğer ayakta durmak gereken bir yerde,
meselâ; Fatiha ve surenin okunacağı vakit yanlışlıkla oturmak veya oturulması
gereken bir yerde, meselâ; teşehhüdün okunacağı vakit yanlışlıkla ayağa
kalkmak. Bu üç yerde farz ihtiyat gereği iki sehiv secdesi yapılmalıdır.
Sehiv Secdesinin Kılınma Şekli:
Sehiv
secdesi şu şekilde yapılır: Namazın selamından hemen sonra sehiv secdesine
niyet edilip, üzerine secde edilebilen bir şeye alın konularak şöyle denilir:
“Bismillahi ve billahi ve sallallahu ‘ala Muhammedin ve alihi.” Veya şöyle
denilir: “Bismillahi ve billahi. Allahumme salli ela Muhammedin ve al-i
Muhammed”. Ya da şöyle denilir: “Bismillahi ve billâhi. Es-selamu aleyke
eyyuhen-nebiyyu ve rehmetullahi ve berekâtuh.” Bu üçüncüsünü söylemek
ihtiyata daha uygundur. Sonra secdeden kalkılarak oturulmalı ve ikinci kez
secdeye gidilmeli ve ihtiyata uygun olan üçüncü zikir okunmalı; tekrar secdeden
kalkılarak oturulmalı ve teşehhüt okunduktan sonra selam verilmelidir. (yani
namazın son selamını okumalıdır. “Es-selamu Aleykum” ile de yetinebilir ve
“Ve rehmetullahi ve berekâtuh”
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
VİTİR VE KUNUT
|
|||||
Vitir
namazı kaç rekat kılınır
|
Yatsı
namazı + tek selamda
3
rekat vitir
|
Ayrı
ayrı selamla 3 rekat:
1+1+1
|
Ayrı
selamla 2+1 veya sadece 1
|
1
rekatdır. İsteğe bağlı fazla kılınabilir
|
Gece
namazı +
2
rekat şef namazı + 1 rekat vitir
|
Vitir
namazının hükmü
|
Vacip
|
Sünnet
|
Sünnet
|
Sünnet
|
Sünnet
/ müstehap
|
Vitir
de kunut ne zaman
|
Her
zaman
|
Ramazanın ikinci yarısında
|
Ramazanın ikinci yarısında (15’inden sonra)
|
Her
zaman
|
Her
zaman
|
Namazda
kunut ne zaman
|
Rukudan
evvel
|
Rukudan
sonra
|
Rukudan
sonra
|
Rukudan
sonra
|
Rukudan
evvel
|
Kunut
ne zaman okunur?
|
Vitir
namazında
|
Sabah
namazı ikinci rekatta ve ramazanın ikinci yarısında
allahdostuseyyid
|
Sabah
namazı ikinci rekatta
|
Her
namazda , ikinci rekattan rukuya gidilmeden önce
Ve
Cuma
namazının her rekatında
|
MEZHEPLER ARASINDAKİ FARKLAR
|
|
VİTİR VE KUNUT
|
|
Vitir namazında okunan dua
|
|
HANEFİ
|
Allahumme inna nesta inüke
–ve -Allahumme iyya kenağbudu
duaları
|
MALİKİ
|
allahdostuseyyid
|
ŞAFİİ
|
"Allahümmehdina fiymen
hedeyte. We â fina fimen âfeyte. We tevellena fimen tewelleyte. We bariklena
fıyma â'tayte. We kına şerre ma kadayte. Feinneke takdina wela yukda âleyke.
We innehu la yezillü men waleyte. Wela yeîzzü men âdeyte. Tebarekte Rabbena
we teâleyte. Felekel hamdu âla ma kadayte. Nestağfirüke we netuwbu ileyke. We
sallallahu âla seyyiddina Muhammedin we âla alihi we sahbihi we sellem."
|
HANBELİ/
SELEFİ
|
|
CAFERİ
|
La ilahe illellah’ul-aliyyul-azim. Subhanallai rab’bis-seb’i ve
rabb’il arazin’es-sebi vema fihinne vema beynehunne ve rabb’il-arşil-azim,
ve’l hamdulillahil rabb’il alemin.
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
TERAVİH
NAMAZI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
Teravih
namazının cemaatle kılınması
|
Kılınır
|
allahdostus
eyyid
|
Nafile
namazlarını cemaatle birlikte kılmak bidattir ve haramdır
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
NAMAZIN KAZASI
|
|||||
Namazın kazası olur mu?
|
Olur
|
Olur
|
Şahsın kazaya kalan
namazını kılmadan nafile kılması caiz değildir.
|
Olur
|
Olur
,cemaatle de kılınabilir. Kaza namazı borcu olan önceliği (sünnet namaza
göre) kaza namazına vermelidir.
|
Başkası ( ölü ) yerine kaza namazı ve parayla namaz olur
mu
|
allahdostu
seyyid
|
Olur
|
|||
Kaza namazı kılan nasıl kılar
|
Hem ezan okumaları, hem de ikamet getirmeleri sünnettir.
|
Her biri
için bir ikamet getirmesi yeter, ezan okumaz.
|
Hem ezan okumaları, hem de ikamet getirmeleri sünnettir
|
Birincisi
için hem ezan okur, hem ikamet getirir. Diğerleri için ise, sadece ikametle
yetinir
|
|
Başlanmış nafile namaz
terk edilirse kaza edilir mi? |
Vaciptir
|
Farzdır
|
Hayır edilmez
|
||
Kaza borcu olan nafile
namaz kılabilir mi? |
Kaza namazım var diye revatip
olan sünnetler terkedilmezler. Hem bu sünnetleri eda edilir, hem de fırsat
buldukça vaktinde kılamadıkları namazlar kaza edilir.
|
Namaz borcu olan kimselerin sabah
namazının sünneti dışında, revatip'ten olsun, olmasın, nafile namaz ile
meşgul olmaları uygun değildir. Bir an önce borçlarını kaza etmeleri gerekir.
|
Evet
, fakat önceliği kaza borcuna vermelidir
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
BAYRAM
NAMAZI
|
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/ SELEFİ
|
CAFERİ
|
Bayram namazının hükmü
|
Vacip
|
Sünnet
|
Sünnet
|
Farzı kıfayye
|
Ramazan
ve Kurban Bayramı
namazları, masum İmam'ın (ona selâm olsun) huzuru döneminde farzdır ve
cemaatle kılınması gerekir. İmam'ın (ona selâm olsun) gaybette olduğu şu
dönemde ise, müstehaptır. Farz ihtiyat gereği, cemaatle kılınmamalıdır.
|
Bayram
namazında tekbir sayısı |
İfittah
tekbirinden sonra üç tekbir, ikinci rekatta üç tekbir;dördüncüde secdeye
gidilir.
|
Birinci
rekatte altı tekbir, ikinci rekatte beş tekbir getirilir.
|
Birinci
rekatte yedi tekbir, ikinci rekatta beş tekbir
|
Birinci
rekatte altı tekbir, ikinci rekatte beş tekbir getirilir.
|
Birinci rekatte altı tekbir, ikinci rekatte beş tekbir
getirilir.
|
Bayramlarda
teşrik tekbirleri nin hükmü |
Vacip
4. gün ikindi namazında biter
|
Mendup
|
Sünnet
|
Sünnet
|
Müstehaptır,bayram
gecesi başlayıp bayramın 12. Günü sabah namazı biter |
Bayram
namazı nerelerde kılınır / kılınmaz |
Sahrada kılınır
|
Sahrada kılınır
|
Bayram
namazları, mescid veya sahrada kılınır. Neresi daha fazla insan alırsa orada
kılmak daha faziletlidir.
|
Sahrada kılınır
|
Bayram
namazının üstü kapalı yerde kılınması mekruhtur.
|
MEZHEPLER
ARASINDAKİ FARKLAR
|
|||||
HANEFİ
|
MALİKİ
|
ŞAFİİ
|
HANBELİ
/
SELEFİ
|
CAFERİ
|
|
CEM ETMEK
|
|||||
Namazların cem edilmesi ne zaman olur?
|
Arafat’ta
öğle vaktinde öğle ile ikindiyi birlikte, Müzdelifede de akşam ile yatsı
birlikte yatsı vaktinde haricinde cem yoktur.
|
Öğle
ile ikindinin ve akşam namazı ile yatsının bir arada kılınması yağmur, hastalık ve sefer zrüyle caizdir.
|
Öğle
ile ikindinin ve akşam namazı ile yatsının bir arada kılınması yağmur,
hastalık ve sefer zrüyle caizdir.
|
Öğleyle
ikindiyi veya akşamla yatsıyı öne alarak veya sona bırakarak anılan şekilde
cem edip birleştirmek mübahtır.
|
Her zaman cem edilebilir.
|
ZAHİRİ:
Arafat ve Müzdelife dışında namazları birleştirmeyi kabul etmez.
Öğle
ile ikindi ve akşam ile yatsı, zaruret olsun olmasın her zaman şu şekilde
birleştirilebilir: Öğle namazına kendi son vaktinde başlanır, ikindi vakti
girdiği sırada selam verilir. Sonra ikindi ezanı okunur, kamet getirilir ve
ikindi kılınır. Akşam namazına da kendi son vaktinde başlanır, selam
verilir, yatsı vakti de girmiş olur. Sonra ezan okunur kamet getirilir ve
yatsı kendi vaktinde kılınır.
|
|||||
Cem edilirken öncelik
|
ŞAFİİ: İkindi
namazını öğle vaktinde, yatsı namazını da akşam vaktinde kılacağı zaman önce
öğleyi, sonra ikindiyi; akşam ile yatsı namazlarında ise önce akşamı, sonra
yatsıyı kılmalıdır. Aksi halde her iki namaz da fâsit olacağından iade etmesi gerekir.
Cem’-i te’hirde sıraya riayet etmek şart değildir.
Cem’-i takdim edilerek kılınacak namazlar arasında iki rekât namaz
kılacak kadar bir fasıla verilmemesi lâzımdır.
Cem-i takdim
olarak birleştirilen farzlar arasında, bunlara bağlı sünnetler de dahil hiç
bir namaz kılınamaz. Arada kılınacak sünnetler, her iki namaz bittikten
sonraya alınır.
Cemi tehirde iki
namaz arasında boşluk verilebilir, sünnet namaz kılınabilir.
Cem’-i te’hir
de mutlaka birinci namazı ikinci
namazın vaktine te’hir edeceğine dair önceden
niyet etmelidir.
|
Önceki
namaz önce ,sonraki sonra kılınmalıdır. Tertibe riayet edilmelidir.
|